Pengembangan E-Comic Berkarakter Islami Guna Meningkatkan Literasi Matematis

Aura Diva Azzahra, Fina Tri Wahyuni

Abstract


Abstract: This study aims to develop an Islamic-character mathematical e-comic and assess its validity, practicality, and effectiveness in improving students’ mathematical literacy. The method used was Research and Development (R\&D) with the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). The subjects were 7th-grade students of MTs NU Darul Anwar. The results showed that the media was developed systematically based on ADDIE stages. Expert validation scored an average of 89% (very valid), and practicality tests on small and large groups reached 84% and 82%, respectively (very practical). Effectiveness testing showed an improvement in students’ mathematical literacy with a gain score of 0.46 (moderate category). The media is considered feasible and has the potential to improve students’ mathematical literacy in the topic of social arithmetic.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan mengembangkan media e-comic matematika berkarakter Islami serta menguji validitas, kepraktisan, dan efektivitasnya dalam meningkatkan literasi matematis siswa. Metode yang digunakan adalah Research and Development (R&D) dengan model ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). Subjek penelitian adalah siswa kelas VII MTs NU Darul Anwar. Hasil menunjukkan media dikembangkan secara sistematis sesuai tahapan ADDIE. Validasi ahli memperoleh skor rata-rata 89% (sangat valid), dan uji kepraktisan kelompok kecil dan besar masing-masing 84% dan 82% (sangat praktis). Pengujian efektivitas menunjukkan peningkatan literasi matematis siswa dengan nilai gain sebesar 0,46 (kategori sedang). Media dinilai layak dan berpotensi meningkatkan literasi matematis siswa pada materi aritmetika sosial.


Keywords


Mathematical E-Comic; Islamic Character; Mathematical Literacy; ADDIE Model; Sosial Arithmetic.

Full Text:

DOWNLOAD [PDF]

References


Administrasi, P., Fakultas, P., & Pendidikan, I. (2018). Upaya dan kreativitas pendidik dalam menciptakan inovasi model dan media pembelajaran di era Revolusi Industri 4.0.

Afifah, A., & D., P. A. (2021). Development of E-KOMATIK Media (Mathematical E-Comic) with a Contextual Approach to the Material of Rectangles and Triangles. Jurnal Scientia, 10(1), 99–108. http://infor.seaninstitute.org/index.php/pendidikan

Ani La Sari, M. L. (2024). Analisis kemampuan literasi matematis dan komunikasi matematis siswa dalam menyelesaikan soal berbasis HOTS ditinjau dari gaya kognitif siswa. JEID: Journal of Educational Integration and Development, 4(3), 2798–4176. https://doi.org/10.55868/jeid.v4i3.356

Arifin, Z., & Retnawati, H. (2017). Pengembangan instrumen pengukur higher order thinking skills matematika siswa SMA kelas X. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(1), 98-108. https://doi.org/10.21831/pg.v12i1.14058

Ariyanti, E., Sihombing, M., Sari, K., Fahira, R., Minta, R., & Pasaribu, I. (2024). Improving Social Studies Learning Achievement Through the Application of E-Comic Learning Media. EDUTEC : Journal of Education And Technology, 8(1), 109-116. https://doi.org/10.29062/edu.v8i1.966

Batubara, H. H. (2020). Media pembelajaran efektif. Vol. 1. Semarang: Fatawa.

Hardianti, D., & Desmayanasari, D. (2022). Analisis kemampuan literasi matematis siswa dalam online learning pada masa pandemi Covid-19. Inomatika, 4(1), 31-44. https://doi.org/10.35438/inomatika.v4i1.316

Florayu, B., Isnaini, M., & Testiana, G. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Komik terhadap Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII di Sekolah Menengah Pertama Negeri 10 Palembang. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 45-56. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v6i1.293

Indaryati, I., & Jailani, J. (2015). Pengembangan media komik pembelajaran matematika meningkatkan motivasi dan prestasi belajar siswa kelas V. Jurnal Prima Edukasia, 3(1), 84-96. https://doi.org/10.21831/jpe.v3i1.4067

Kusumawardani, D. R., Wardono, & Kartono. (2018). Pentingnya penalaran matematika dalam meningkatkan kemampuan literasi matematika. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1(1), 588-595.

Laksmi, N. L. P. A., & Suniasih, N. W. (2021). Pengembangan media pembelajaran e-comic berbasis problem based learning materi siklus air pada muatan IPA. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 56-65. https://doi.org/10.23887/jipp.v5i1.32911

Matondang, K., Saragih, R. M. B., & Daulay, L. A. (2023). Analisis kemampuan literasi matematika siswa. OMEGA: Jurnal Keilmuan Pendidikan Matematika, 2(3), 142-148. https://doi.org/10.47662/jkpm.v2i3.595

Meilani, M., Risalah, D., & Susiaty, U. D. (2022). Pengembangan e-comic berkarakter terhadap pemahaman matematis siswa pada materi segi empat. JUPENJI: Jurnal Pendidikan Jompa Indonesia, 1(1), 47-57. https://doi.org/10.55784/jupenji.vol1.iss1.149

Pixyoriza, P., Nurhanurawati, N., & Rosidin, U. (2022). Pengembangan modul digital berbasis STEM untuk mengembangkan kemampuan pemecahan masalah. Edumatica: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(1), 76-87. https://doi.org/10.22437/edumatica.v12i01.17541

Putra, R. W. Y., & Fadila, A. (2023). Matematika aritmatika sosial untuk SMP kelas VII (pp. 1-34).

Sugiyono. (2016). Metode penelitian pendidikan kuantitatif, kualitatif, dan R&D (hlm. 407). Bandung: Alfabeta.

Yulaichah, S., Mariana, N., & Wiryanto, W. (2024). The use of e-comics based on a realistic mathematical approach to improve critical and creative thinking skills of elementary school students. IJORER: International Journal of Recent Educational Research, 5(1), 90-105. https://doi.org/10.46245/ijorer.v5i1.497




DOI: https://doi.org/10.31764/pendekar.v8i3.32269

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Aura Diva Azzahra, Fina Tri Wahyuni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Contact Admin: 
Email: [email protected]
WhatsApp: +62 853-3397-5477

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View Pendekar Stats

 

Pendekar : Jurnal Pendidikan Berkarakter already indexed: