Pemanfaatan Teknologi Di Era Society Dan Dampaknya Terhadap Pembelajaran Di SDN Kalitengah 1 Tanggulangin

Nur Hayati, Safira Naurin Qolbi, Rosendah Dwi Maulaya

Abstract


 The era of society is an era of technological development that will continue to develop and coexist in human life throught out the day. Over time, technological developments greatly affect human activities. There are so many impacts of technology that affect human life such as in the educational process. Learning media is a past of the menas of learninf messages and information throuht technology. Learning media that have been prepared and designed are made specifically to assist the needs of students and educators in conveying the material being thaught. This study aims to analyze the impact of technology on learning at SDN Kalitengah 1 Tanggulangin so that it can play an active role in improvinf the abiliity to solve problem, think critically, colloborate, communicate, innovate and reasoning abilities of both students and educators. This study use a qualitative method with descriptive approach that describes certaib circumtances based on existing facts. The result of the study show that in this case, technology has a positive impact and brings negartive implications that are not easy to prevent, because of the influence of changing sosio-cultural values. Therefore, in developing technology in the era of society , it is neccesary to pay attention to various aspects and make good use of it.

Keywords


Technology1, Society era2, Learning media3, Keyword4, etc…

Full Text:

PDF

References


Abi, Antonius Remigius. 2017. “Paradigma Membangun Generasi Emas Indonesia Tahun 2045.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan 2(2):85–90.

Afif, Nur. 2019. “Pengajaran Dan Pembelajaran Di Era Digital.” Jurnal Pendidikan Islam 2(01):117–29. Doi: Https://Doi.Org/10.37542/Iq.V1i01.

Farida, Estin. 2019. “Media Pembelajaran Teknologi Digital Untuk Meningkatan Efektivitas Belajar Siswa Pada Abad-21.” Jurnal Didaktika 3(2):457–76.

Handayani, Dinda Putri, Maman Herman, And Rizka Andhika Putra. 2021. “Perbedaan Hasil Belajar Peserta Didik Yang Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Investigasi Kelompok ( Group Investigation ) Dengan Model Pembelajaran Konvensional.” J-Kip (Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan) 2(3):131–40.

Hidayat, Isnan Sholeh, And Agus Wiyono. 2015. “Student Teams Achievent Devision .Perbedaan Hasil Belajar Siswa Kelas X-Tgb Antara Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Dan Pembelajaran Konvensional Pada Mata Pelajaran Konstruksi Bangunan Isnan.” Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan 1(1):50–58.

Hotimah, Ulyawati, And Siti Raihan. 2020. “Pendekatan Heutagogi Dalam Pembelajaran Di Era Society .0.” Jurnal Ilmu Pendidikan (Jip) 1(2):152–59.

Huda, Irkham Abdaul. 2020. “Perkembangan Teknologi Informasi Dan Komunikasi ( Tik ) Terhadap Kulaitas Pembelajaran Di Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan Dan Konseling 2(1):12112.

Husnah, Nadila. 2022. “Pembelajaran Inquiry Terbimbing Di Era Society 5.0.” Pp. 163–68 In Fordetak: Seminar Nasional Pendidikan: Inovasi Pendidikan Di Era Society 5.0.

Indah, Made, Ambari Dewi, Ketut Sepdyana Kartini, Made Ririn, And Sri Wulandari. 2022. “Peningkatan Hasil Belajar Menggunakan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Di Sd Pelangi Jimbaran.” Jurnal Widya Laksmi 2(1):137–47.

Kurniawan, Moch Chabib Dwi, And M. Muisbachul Huda. 2021. “Pengaruh Penggunaan Quizizz Sebagai Latihan Soal Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Sd.” Jurnal Pena Karakter 03(01):37–41.

Nastiti, Faulinda Ely, And Aghni Rizqi Ni’Mal ‘Abdu. 2020. “Kesiapan Pendidikan Indonesia Menghadapi Era Society 5.0.” Edcomtech 5(1):61–66.

Putra, Pristian Hadi. 2019. “Tantangan Pendidikan Islam Dalam Menghadapi Society 5.0.” Jurnal Islamika: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman 19(02):99–110.

Reksiana. 2017. “Paradigma Baru Ilmu Pendidikan Dan Pembelajaran Di Era Digital (Analisi Terhadap Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (Rpp) Pendidikan Guru Di Era 4.0).” In E Proceedings Falultas Tarbiyah.

Rindawati, Salsabilla Khosyi’ Atunnisa, And Rahadi Herlambang. 2021. “Pemanfaatan Tik Dalam Pengembangan Sumber Dan Media Pembelajaran Di Era Society 5 . 1.” Fateksa: Jurnal Teknologi Dan Rekayasa 6(2):23–31.

Rochmat, Cecep Sobar, Rosendah Dwi Maulaya, And Annisa Avilya. 2022. “The Concept And Role Of The Student Centered Learning Model In Adolescent Akhlaq Education Konsep Dan Peran Model Pembelajaran Student Centered Dalam Pendidikan Akhlaq Remaja.” At-Ta’Dib 17(2):232–53. Doi: Http://Dx.Doi.Org/ 10.21111/At-Tadib.V17i2.8285.

Saragih, Nora Deselia. 2017. “Menyiapkan Pendidikan Dalam Pembelajaran Di Era .0.” Proceedings Universitas Negeri Medan.

Subandowo, Marianus. 2022. “Teknologi Pendidikan Di Era Society 5 . 0.” Sagacious Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Sosial 9(1):24–35.

Amir, M. F., & W, M. D. K. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Masalah Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Metakognisi Siswa Sekolah Dasar. Journal Of Medives : Journal Of Mathematics Education Ikip Veteran Semarang, 2(1), Article 1. Https://Doi.Org/10.31331/Medives.v2i1.538

Darajat, R., Ginanjar, M. H., & Wahidin, U. (2019). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam (Pai) Dan Budi Pekerti Dalam Meningkatkan Prestasi Akademik Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Pai Dan Budi Pekerti (Studi Di Sman 4 Bogor Tahun Ajaran 2018/2019). Prosa Pai : Prosiding Al Hidayah Pendidikan Agama Islam, 1(2), Article 2. Https://Doi.Org/10.30868/Ppai.v1i2.412

Iskandar, A., Sudirman, A., Safitri, M., Sulaiman, O. K., Ramadhani, R., Wahyuni, D., Kurniawan, M. A., Mardiana, N., Jamaludin, J., & Simarmata, J. (2020). Aplikasi Pembelajaran Berbasis Tik. Yayasan Kita Menulis.

Khairani, M., Sutisna, S., & Suyanto, S. (2019). Studi Meta-Analisis Pengaruh Video Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Biolokus: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi Dan Biologi, 2(1), Article 1. Https://Doi.Org/10.30821/Biolokus.v2i1.442

Muhson, A. (2010). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 8(2), Article 2. Https://Doi.Org/10.21831/Jpai.v8i2.949

Syahadati, E., Astuti, D. S., & Darajat, A. (2020). Pengembangan Media Cartoon Strips Dalam Pembelajaran Kosakata Bahasa Inggris Di Smk. Jurnal Pendidikan Bahasa, 9(2), Article 2. Https://Doi.Org/10.31571/Bahasa.v9i2.1827


Refbacks

  • There are currently no refbacks.