Penerapan Software Autograph dalamMeningkatkanHasilBelajarSiswa: Sebuah Meta-Analisis
Abstract
Abstract: This research is about "how to improve student learning outcomes by using autograph media" including at the elementary, junior high, high school and PTN levels, so that students can gain hands-on experience to increase student activity and achievement in Mathematics subjects, so that learning becomes more meaningful. . Collecting data in this meta-analysis study from index databases such as Google Scholar, DOAJ and Mendeley. From the results of research with the keyword "Software autograph in mathematics learning 2012-2022" found 30 complete data that meet the requirements provided that there must be a number of students (N), F-count, t-count and r-count with the data taken according to the inclusion and exclusion criteria to determine the value of effect size (ES) and standard error (SE). This study uses a quantitative approach with the aim of improving student learning outcomes in mathematics. In this study, the cooperative method with the help of an autograph was used. The results of data analysis using JASP software show that there is a significant effect on increasing student learning outcomes by 87%. From the moderator variable which is the most dominant towards improving student learning outcomes, there is the PTN level, namely the estimated impact up to 0.87 and high category.
Abstrak : Penelitian ini tentang “bagaimana peningkatan hasil belajar siswa dengan menggunakan media autograph” termasuk pada tingkat jenjang SD, SMP, SMA maupun PTN, agar siswa dapat memperoleh pengalaman secara langsung untuk meningkatkan keaktifan dan prestasi belajar siswa pada mata pelajaran Matematika, sehingga pembelajaran menjadi lebih bermakna. Pengumpulan data pada penelitian meta-analisis ini dari database pengindeks seperti Google Scholar, DOAJ dan Mendeley. Dari hasil penelitian dengan kata kunci “Software autograph dalam pembelajaran matematika 2012-2022” ditemukan 30 data yang lengkap memenuhi syarat dengan ketentuan harus ada nilai jumlah siswa (N), nilai F-hitung, t-hitung dan r-hitung dengan data yang diambil sesuai kriteria inklusi dan eksklusi untuk kemudian ditentukan nilai effect size (ES) dan standard error (SE). Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan tujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa dalam pelajaran matematika. Dalam penelitian ini digunakan metode kooperatif dengan berbantuan autograph. Hasil analisis data menggunakan software JASP menunjukkan bahwa terdapat pengaruh yang signifikan terhadap peningkatan hasil belajar siswa sebesar 87%. Dari variabel moderator yang paling dominan terhadap peningkatan hasil belajar siswa terdapat pada jenjang PTN yakni estimasi dampaknya sampai 0,87 danberkategoritinggi.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Andi, P., Ariswoyo, S., & Mujib, A. (2021). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa antara Model Problem Based Learning (PBL) dengan Model Think Pair Share (TPS) Berbantu Autograph. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(1), 31–39. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v5i1.977
Anim, A., Prasetyo, Y. ., & Rahmadani, E. (2018). Effort increasing mathematic connection students using problem possing model assistance software autograph. The 11TH International Workshop And Conference Of Asean Studies In Linguistics, Islamic And Arabic Education, Social Sciences And Educational Technology., 556–560.
Anugraheni, I. (2018). Meta Analisis Model Pembelajaran Problem Based Learning dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis di Sekolah Dasar. A Journal of Language, Literature, Culture, and Education Polyglot, 14(1), 9–18.
Batubara, I. H. (2017). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Autograph dan Geogebra di SMA Free Methodist Medan. Kumpulan Jurnal Dosen UMSU: Wahana Inovasi, 6(1), 97–104. https://penelitian.uisu.ac.id/wp-content/uploads/2017/09/12.-Ismail-Hanif-Batubara.pdf
Batubara, I. H., & Nasution, M. D. (2020). Improving Mathematical Reasoning Ability Through Guided Discovery Methods Assisted By Autograph Software. 1(1), 71–77. https://doi.org/10.31098/ic-smart.v1i1.29
Batubara, I. H., & Sari, I. P. (2018). Improving critical thinking ability through guided discovery methods assisted by Cabri 3D software. International Journal of Economic, Technology and Social Sciences, 2(1), 325–330.
Dewi, M., Rezki, S., Azmi, M., & Informasi, P. S. (2018). Efektifitas Pembelajaran Kalkulus Menggunakan Software Autograph Dan Geogebra Untuk Meningkatkan Kemampuan. 998(September), 637–642.
Elfina, H. (2020). Penerapan Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Software Autograph Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa Kelas Xi Sma Negeri 11 Medan. Maju, 7(2), 221–227. https://ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/mtk/article/view/538
Evi, T., & Indarini, E. (2021). Meta Analisis Efektivitas Model Problem Based Learning dan Problem Solving Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Mata Pelajaran Matematika Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 385–395. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i2.314
Ghozi, S., & Hilmansyah, H. (2018). Visualisasi Geometris Aplikasi Integral: Studi Penggunaan Software Autograph Dalam Pembelajaran Matematika Teknik. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 2(1), 73. https://doi.org/10.33603/jnpm.v2i1.896
Habeeb, M. A. (2015). The Integration of Autograph Software Technology in Teaching and Learning Mathematics. Journal Of Ma’aen, 290–307.
Harahap, Y. N., Hasratuddin, H., & Firmansyah, F. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Melalui Pendekatan Matematika Realistik Berbantu Autograph Di SMP. Indonesian Journal Of Educational Research and Review, 3(2), 54. https://doi.org/10.23887/ijerr.v3i2.25822
Hutasuhut, R. N., Karnasih, I., Salayan, M., Ipa, X., Ipa, X., Al, S. M. A., & Ipa, X. (2020). Perbedaan Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Dengan Media Gambar DanAutograph MenggunakanModel Pembelajaran CTL Abstrak Tujuan penelitian ini adalah untuk untuk mengetahui apakah terdapat perbedaaan peningkatan kemampuan pemecahan masalah . 4(2).
In, D., Reasoning, M., Student, I. O. F., Autograph, L. T., Learned, T., & Tps, L. (2020). Belajar Siswa Melalui Pembelajaran Tps Berbantuan Autograph Dan Media Gambar. 4(1), 310–320.
Juliana, M. (2020). Perbedaan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Smk N . 1 Batang Toru Antara Model Kooperatif Tipe Jigsaw Dengan Tipe Think Pair Share Berbantuan Software Autograph. XI(1), 51–58.
Kett, J. (2014). tips Using Autograph. 107(6), 470–472.
Khotimah, S. H., & As’ad, M. (2020). Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar [Realistic Mathematics Education Approach to Mathematics Learning Outcomes for Elementary School Students]. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(3), 491–498.
Manalu, R., Napitupulu, E. E., Manullang, M., Simanjuntak, D., & H. Sinambela, J. (2018). The Difference of Mathematical Problem Solving Ability through the Scientific Approach and the Scientific Approach Assisted by Software Autograph. American Journal of Educational Research, 6(12), 1693–1701. https://doi.org/10.12691/education-6-12-16
Mandasari, L. (2016). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa SMA Melalui Problem Based Learning Menggunakan Software Autograph. Aceh Tengah: Jurnal As-Salam, 1(1), 145.
Nurdiansyah, I., & Haryani, S. (2019). Ethnomathematics Contained of Guided Inquiry for Elementary School Fourth Grade Student. Journal of Primary Education, 8(8), 160–165.
Parwata, I. M. Y. (2021). Pengaruh Metode Problem Based Learning Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan : Meta-Analisis. Indonesian Journal of Education Development, 2(1), 1–9. https://doi.org/10.5281/zenodo.4781835
Putri, S., Zaki, M., & Amalia, R. (2020). Issn : Issn : 2720. 03.
Ramadhani, R., & Lisma, E. (2019). Peningkatan Self Efficacy Matematis melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray Berbasis Autograph. Jurnal Absis : Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 1(2), 78–85. https://doi.org/10.30606/absis.v1i2.91
Saputri, Y., & Wardani, K. W. (2021). Meta Analisis: Efektivitas Model Pembelajaran Problem Solving dan Problem Based Learning Ditinjau Dari Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika SD. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 935–948. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i2.577
Saragih, S., & Afriati, V. (2017). Peningkatan Pemahaman Konsep Grafik Fungsi Trigonometri Siswa Smk Melalui Penemuan Terbimbing Berbantuan Software Autograph ( the Increase of Smk Student ’ S Conceptual Understan .... ( the Increase of Smk Student ’ S Conceptual Understanding of Trigonome. March.
Sari, A. R., & Hardini, A. T. A. (2020). Meta Analisis Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 3(1), 5.
Sibuea, M. F. L. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Menggunakan Software Autograph Melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah. 9986(September), 6.
Simanjuntak, M. (2018). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa Dalam Materi Segitiga Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think-Pair-Share (Tps) Berbantuan Autograph Di Kelas Vii Smp Santo Antonius Jakarta. MES: Journal of Mathematics Education and Science, 3(2), 167–174. https://doi.org/10.30743/mes.v3i2.497
Tarmizi, R. a, Ayub, a F. M., Abu Bakar, K., & Yunus, a S. M. (2008). Learning Mathematics through Utilization of Technology: Use of Autograph Technology Vs Handheld Graphing Calculator. Edu’08: Proceedings of the 7th Wseas International Conference on Education and Educational Technology, 2(3), 71–76. ://000262082300014
Telaumbanua, Y. N., & Zendrato, P. S. (2019). Analisis Pembelajaran Matematika Dengan Menggunakan Aplikasi Autograph. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 2(2), 353–361. https://doi.org/10.31004/jrpp.v2i2.647
Ticaya, Ikhsan, M., & Yusrizal. (2020). Students’ learning outcome through the implementation of guided inquiry learning model using Autograph. Journal of Physics: Conference Series, 1460(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1460/1/012043
Waluyo, E., & Nuraini, N. (2021). Pengembangan model pembelajaran creative problem solving terintegrasi TPACK untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 8(2), 191–205. https://doi.org/10.21831/jrpm.v8i2.39354
Zubainur, C. M., Suhartati, & Iwannitona. (2018). The practicality of the quadratic function module by utilizing Autograph Software and Angry Birds game. Journal of Physics: Conference Series, 1088. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1088/1/012042
Zulfantry, Z., Mulyono, M., & Sinaga, B. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatife Tipe Think-Pair-Share Berbantuan Media Software Autograph Terhadap Kemampuan Self-Efficacy Siswa Di Sma Negeri Unggul Subulussalam. Paradikma: Jurnal Pendidikan Matematika, 14(2), 22–29. https://doi.org/10.24114/paradikma.v14i2.31642
Refbacks
- There are currently no refbacks.