Peran Guru dalam Membentuk Sikap Disiplin pada Peserta Didik Kelas IV di SD N 5 Klumpit

Desma Candrasari, Akbar Tsabet A.H., Almaratus Solikah, Rani Setiawaty

Abstract


Abstract: After the Covid-19 pandemic has passed, all learning activities are slowly returning to normal. Learning is gradually conducted face to face. This is a transition for the participants who had studied at home without implementing discipline become learning in the class with the implementation of discipline. Discipline is an important attitude that must be possessed and instilled by students from an early age. Therefore, the implementation of this discipline requires special attention from the teacher. The objective of this research is to find out how the strategy and the role of the teacher in establishing the discipline attitude of the fourth-grade students at SDN 5 Klumpit. The research was a descriptive qualitative in order to describe a strategy and the role of the teacher in establishing the discipline attitude of the students who are being researched. There are Interview techniques, documentation, and observation as the techniques for the data collection. The result in this study indicates that there is a specific strategy to form students' disciplined attitudes by providing rewards and punishments to students. Abstrak:Setelah berlalunya masa pandemi Covid – 19, segala aktivitas pembelajaran perlahan kembali seperti semula. Pembelajaran berangsur – angsur di lakukan dengan tatap muka. Hal ini menjadi masa peralihan peserta yang semula belajar di rumah tanpa penerapan sikap disiplin menjadi belajar di kelas dengan penerapan sikap disiplin. Disiplin adalah sikap penting yang harus dimiliki dan ditanmkan oleh peserta didik sejak usia dini. Oleh karena itu, penerapan sikap disiplin ini membutuhkan perhatian khusus dari guru. Adanya penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana strategi dan peranan guru dalam membentuk sikap disiplin pada peserta didik kelas IV di SD N 5 Klumpit. Jenis penelitian yang digunakan adalah deskriptif kualitatif guna mendeskripsikan suatu suatu startegi dan peranan guru dalam membentuk sikap disiplin peserta didik yang sedang dilakukan penelitian. Teknik wawancara, dokumentasi, dan observasi sebagai teknik untuk pengumpulan data. Hasil dalam penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat strategi khusus untuk membentuk sikap disiplin peserta didik dengan memberikan reward dan punishment terhadap peserta didik. 

Abstract: After the Covid-19 pandemic has passed, all learning activities are slowly returning to normal. Learning is gradually conducted face to face. This is a transition for the participants who had studied at home without implementing discipline become learning in the class with the implementation of discipline. Discipline is an important attitude that must be possessed and instilled by students from an early age. Therefore, the implementation of this discipline requires special attention from the teacher. The objective of this research is to find out how the strategy and the role of the teacher in establishing the discipline attitude of the fourth-grade students at SDN 5 Klumpit. The research was a descriptive qualitative in order to describe a strategy and the role of the teacher in establishing the discipline attitude of the students who are being researched. There are Interview techniques, documentation, and observation as the techniques for the data collection. The result in this study indicates that there is a specific strategy to form students' disciplined attitudes by providing rewards and punishments to students.

 

Abstrak:Setelah berlalunya masa pandemi Covid – 19, segala aktivitas pembelajaran perlahan kembali seperti semula. Pembelajaran berangsur – angsur di lakukan dengan tatap muka. Hal ini menjadi masa peralihan peserta yang semula belajar di rumah tanpa penerapan sikap disiplin menjadi belajar di kelas dengan penerapan sikap disiplin. Disiplin adalah sikap penting yang harus dimiliki dan ditanmkan oleh peserta didik sejak usia dini. Oleh karena itu, penerapan sikap disiplin ini membutuhkan perhatian khusus dari guru. Adanya penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana strategi dan peranan guru dalam membentuk sikap disiplin pada peserta didik kelas IV di SD N 5 Klumpit. Jenis penelitian yang digunakan adalah deskriptif kualitatif guna mendeskripsikan suatu suatu startegi dan peranan guru dalam membentuk sikap disiplin peserta didik yang sedang dilakukan penelitian. Teknik wawancara, dokumentasi, dan observasi sebagai teknik untuk pengumpulan data. Hasil dalam penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat strategi khusus untuk membentuk sikap disiplin peserta didik dengan memberikan reward dan punishment terhadap peserta didik.


Keywords


Discipline1, Strategy2, Students3,

Full Text:

PDF

References


Akmaluddin, & Haqiqi, B. (2019). Kedisiplinan belajar siswa di sekolah dasar (sd ) negeri cot keu eung kabupaten aceh besar (studi K kasus). Jurnal of Education Science (JES), 5(2), 1–12. file:///C:/Users/7/Downloads/467-554-1-SM.pdf

Alchamdani, A., Fatmasari, F., Rahmadani Anugrah, E., Putri Sari, N., Putri, F., & Astina, A. (2020). The Impact of Covid19 Pandemic on Online Learning Process in the College at Southeast Sulawesi. Jurnal Kesehatan Lingkungan, 12(1si), 129. https://doi.org/10.20473/jkl.v12i1si.2020.129-136

Alfansyur, A., & Mariyani, M. (2020). Seni Mengelola Data: Penerapan Triangulasi Teknik, Sumber Dan Waktu Pada Penelitian Pendidikan Sosial. Jurnal Historis, 5(2), 146–150. http://journal.ummat.ac.id/index.php/historis/article/view/3432/pdf

Aulina, C. N. (2013). Penanaman Disiplin Pada Anak Usia Dini. Pedagogia, 1(1), 16–35. https://doi.org/10.26555/almisbah.v1i1.83

Bookser, B. A., Ruiz, M., Olu-Odumosu, A., Kim, M., Jarvis, S. N., & Okonofua, J. A. (2021). Context Matters for Preschool Discipline: Effects of Distance Learning and Pandemic Fears. School Psychology, 36(5), 325–334. https://doi.org/10.1037/spq0000452

Elmubarok, Z. (2013). Membumikan Pendidikan Nilai: Mengumpulkan yang terserak, menyambung yang terputus dan menyatukan yang tercerai. Bandung: Alfabeta.

Ernawanto, Y., Sutama, S., Minsih, M., & Prastiwi, Y. (2022). Internalisasi Pendidikan Karakter Disiplin Siswa pada Masa Pembelajaran Tatap Muka Terbatas di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3398–3404. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2629

Erni Novianti, Yudi Firmansyah, E. S. (2021). Peran Guru Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan sebagai. De Cive: Jurnal Penelitian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 1(1), 12–17.

Iryani, E. (2021). Menilai faktor Disiplin dan Motivasi pada pembelajaran online di Era Pandemi Covid 19 bagi siswa dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan MH Thamrin, 5(2), 28–36. https://doi.org/10.37012/jipmht.v5i2.682

Kemendikbud. (2016).Penilaian untuk Sekolah Dasar.

Munaamah, M., Masitoh, S., & Setyowati, S. (2021). Peran Guru dalam Optimasi Perkembangan Sikap Disiplin Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(3), 355. https://doi.org/10.23887/paud.v9i3.38329

Nurmalasari, Y., & Erdiantoro, R. (2020). Perencanaan Dan Keputusan Karier: Konsep Krusial Dalam Layanan BK Karier. Quanta, 4(1), 44–51. https://doi.org/10.22460/q.v1i1p1-10.497

Rahmadi, P., & Pancarania, D. P. (2020). Peran Guru Dalam Membentuk Sikap Disiplin Siswa Kelas I Sekolah Dasar Melalui Penghargaan Dan Konsekuensi [the Role of Teachers in Shaping the Discipline Attitudes of Grade 1 Elementary School Students Through Rewards and Consequences]. JOHME: Journal of Holistic Mathematics Education, 4(1), 80. https://doi.org/10.19166/johme.v4i1.2755

Rohman, N. (2019). Peran Guru Dalam Membentuk Karakter Disiplin Siswa Kelas V di MIN Jombang. i–99.

Sadik, F. (2018). Children and discipline: Investigating secondary school students’ perception of discipline through metaphors. European Journal of Educational Research, 7(1), 31–44. https://doi.org/10.12973/eu-jer.7.1.31

Yantoro. (2020). Strategi Pengelolaan Kelas Yang Efektif Dalam Menumbuhkan Sikap Disiplin Siswa. Jurnal Muara Pendidikan, 5(1), 586–592. https://doi.org/10.52060/mp.v5i1.265

Zuković, S., & Stojadinović, D. (2021). Applying positive discipline in school and adolescents’ self-esteem. International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education, 9(1), 1–11. https://doi.org/10.23947/2334-8496-2021-9-1-1-11


Refbacks

  • There are currently no refbacks.