Makna Gramatikal pada Slogan Detergen Daia: Kajian Semantik (Gramatical Meaning of Slogan Daia’s Detergent: Semantic Study)

Nanda Riska Dwi Aprila, Nurul Fauziyah

Abstract


Abstract: The research entitled "Grammatical Meaning of Daia's Detergent Slogan: Semantic Study" was conducted to describe the analysis of the grammatical meaning of Daia's detergent slogan with a semantic approach. This research use desciptive qualitative approach. The data in this study from ebooks, books, and journals were used as sources of written data. The main data source is the Daia detergent slogan which is found on the outer cover of the Daia detergent packaging. Data collection techniques used listening techniques, note-taking techniques, and library techniques. The results of the discussion of this study there are seven data slogans for Daia detergent. From each of these slogans there are grammatical analysis results in the form of meaning analysis, word class, grammatical meaning, grammatical function, and meaning of semantic roles.  Abstrak: Penelitian berjudul “Makna Gramatikal Pada Slogan Detergen Daia: Kajian Semantik” dilakukan untuk mendeskripsikan analisis makna gramatikal pada slogan detergen Daia dengan pendekatan semantik. Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif. Data dalam penelitian ini dari ebook, buku, dan jurnal digunakan sebagai sumber data tertulis. Sumber data utama yaitu slogan detergen Daia yang terdapat di sampul luar kemasan detergen Daia. Teknik pengumpulan data menggunakan teknik simak, teknik catat, dan teknik pustaka. Hasil dari pembahasan penelitian ini terdapat tujuh data slogan detergen Daia. Dari masing-masing slogan tersebut terdapat hasil analisis gramatikal berupa analisis makna, kelas kata, arti gramatik, fungsi gramatik, dan arti peran semantis. 

Abstract: The research entitled "Grammatical Meaning of Daia's Detergent Slogan: Semantic Study" was conducted to describe the analysis of the grammatical meaning of Daia's detergent slogan with a semantic approach. This research use desciptive qualitative approach. The data in this study from ebooks, books, and journals were used as sources of written data. The main data source is the Daia detergent slogan which is found on the outer cover of the Daia detergent packaging. Data collection techniques used listening techniques, note-taking techniques, and library techniques. The results of the discussion of this study there are seven data slogans for Daia detergent. From each of these slogans there are grammatical analysis results in the form of meaning analysis, word class, grammatical meaning, grammatical function, and meaning of semantic roles.

 

Abstrak:Penelitian berjudul “Makna Gramatikal Pada Slogan Detergen Daia: Kajian Semantik” dilakukan untuk mendeskripsikan analisis makna gramatikal pada slogan detergen Daia dengan pendekatan semantik. Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif. Data dalam penelitian ini dari ebook, buku, dan jurnal digunakan sebagai sumber data tertulis. Sumber data utama yaitu slogan detergen Daia yang terdapat di sampul luar kemasan detergen Daia. Teknik pengumpulan data menggunakan teknik simak, teknik catat, dan teknik pustaka. Hasil dari pembahasan penelitian ini terdapat tujuh data slogan detergen Daia. Dari masing-masing slogan tersebut terdapat hasil analisis gramatikal berupa analisis makna, kelas kata, arti gramatik, fungsi gramatik, dan arti peran semantis.


Keywords


Semantics, Grammatical Meaning, Daia Detergent Slogans.

Full Text:

PDF

References


Chaer, A. (2004). Linguistik Umum. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Chaer, A. (2009). Pengantar Semantik Bahasa Indonesia. Jakarta: PT Rineka. Cipta.

Cruse. (2006). Lexical Semantic. Cambridge: Cambridge Universitu Press.

Elisa Putri Br Kaban, d. (2021). Analisis Gramatikal pada Novel Dua Garis Biru Karya Lucia

Priandarini. Asas Vol. 10, No. 1 .

Griffiths, P. (2006). An Introduction to English Semantics and Pragmatics. British: Edinburgh University Press Ltd.

KBBI, D. (V 2021). Kamus Besar Bahasa Indonesia.

Keraf. (2009). Diksi dan Gaya Bahasa. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Kridalaksana. (2008). Pengantar Semantik Bahasa Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta.

Madinah, K. K. (2016). Telaah semantik kosakata bahasa indonesia peserta didik

Kelas IX MTs, Husnul Khatimah Khusus Yang Berlatar Belakang Bahasa Mandar. Pepatudzu .

Nafinuddin, S. (2021). Pengantar Semantik (Pengertian, Hakikat, Jenis), Pengantar Semantik.

https://osf.io/b8ws3/download.

Nurhamidah, N. R. (2018). Makna Leksikal Dan Gramatikal Pada Judul Berita Surat Kabar Pos Kota (Kajian Semantik). Sasindo Unpam .

Nursetiaaji, S. (2017). Analisis Makna Kontekstual Dan Proses Semiosis Tanda Pada Slogan Iklan Minuman Energi Di Laman Youtube. Repository Univ. Muhammadiyah Purwokerto .

Nuryani, d. (2014). Sosiolinguistik dalam Pengajaran Bahasa Berbasis Multikultural. Bogor: In media.

Pateda, M. (2010). Semantik Leksikal. Jakarta: Rineka Cipta.

Prihatini, A. (2015). Master Bahasa Indonesia. Yogyakarta: B First.

Siswoko, A. (2015). Analisis Makna Pada Slogan Stasiun Televisi Nasional Di Indonesia. Repository Univ. Muhammadiyah Purwokerto .

Soeparno. (2014). Dasar-Dasar Linguistik Umum. Jakarta: Tiara Wacana.

Strazny, P. (2005). Encyclopedia of linguistics. New York: Fitzroy Dearborn.

Subuki, M. (2011). Semantik. Jakarta: Transpustaka.

Verhaar, J. (2012). Asas-asas Linguistik Umum. Jogyakarta: Gajah Mada.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.