The Implementation of Online Learning Models During the Covid-19 Pandemic at MTs Asy-Syafi’iyah

Hikmawati Hikmawati, Wa Ode Lidya Arisanti, Sarnely Uge

Abstract


Abstract: This study aimed: (1) to find out how to implement the online learning model during the Covid-19 pandemic; (2) to find out the inhibiting factors for the implementation of online learning during the Covid-19 pandemic; and (3) to find out the supporting factors of the online learning process during the Covid-19 pandemic. This research was a qualitative research with descriptive analysis technique. Data analysis that used in this research is obtained from the process of searching and compiling systematically, the results of data documentation, observation, interviews, and the field. This research showed some results. First, the implementation of online learning models were by using learning videos, written assignments, and practice by utilizing several types of applications such as WhatsApp, Zoom Meeting, Google Classroom, Youtube, Google Form, and Kinemaster. The assessment process that carried out by the teacher was by giving written assignments and practical assignments to students. Second, the inhibiting factors in implementing online learning were gadgets problem and internet networks. An unstable internet network was also one of the inhibiting factors for the implementation of online learning. Third, the supporting factor of this online learning process was the existence of a government study quota subsidy for teachers and students to support their online learning process.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan: (1) untuk mengetahui bagaimana mengimplementasikan model pembelajaran daring pada masa pandemik covid-19. (2) Untuk mengetahui faktor penghambat implementasi pembelajaran daring pada masa pandemik covid-19. (3) Untuk mengetahui faktor pendukung dari proses pembelajaran daring pada masa pandemic covid-19. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan teknik analisis deskriptif. Analisis data yang digunakan diperoleh dari proses mencari dan menyusun secara sistematis, data yang diperoleh dari hasil dokumentasi, observasi, wawancara, dan lapangan. Adapun hasil penelitian menunjukkan bahwa, (1) Implementasi model pembelajaran daring yaitu menggunakan video pembelajaran, penugasan tertulis dan praktek dengan memanfaatkan beberapa jenis aplikasi seperti WhatsApp, Zoom Meeting, Google Classroom, Youtube, Google Form dan Kinemaster. Proses penilaian yang dilakukan oleh guru yaitu dengan memberikan tugas tertulis dan tugas praktek kepada siswa. (2) Faktor penghambat dalam mengimplementasikan pembelajaran daring yaitu, terkendala dalam gadget dan jaringan internet. (3) Faktor pendukung dari proses pembelajaran daring ini yaitu, adanya subsidi kuota belajar Pemerintah kepada pengajar dan pelajar guna menunjang proses pembelajaran daring.


Keywords


Implementation, Learning model, Online learning.

Full Text:

PDF

References


Arifin, Z. (2013). Evaluasi Pembelajaran. Remaja Rosdakarya.

Asmuni, A. (2020). Problems of Online Learning in the Covid-19 Pandemic Period and Solutions to Solve it. Journal of Pedagogy, 7(4), 281–288.

Dewi, W. A. F. (2020). Dampak COVID-Dewi, W. A. F. (2020). Dampak COVID-19Dewi, W. A. F. (2020). Dampak COVID-Dewi, W. A. F. (2020). Dampak COVID-19 terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 55–61. https://doi.org/10.31. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 55–61.

Hanifah Salsabila, U., Irna Sari, L., Haibati Lathif, K., Puji Lestari, A., & Ayuning, A. (2020). Peran Teknologi Dalam Pembelajaran Di Masa Pandemi Covid-19. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 17(2), 188–198. https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v17i2.138

Harnani, S. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Covid-19. https://bdkjakarta.kemenag.go.id/berita/efektivitas-pembelajaran-daring-di-masa-pandemi-covid-19

Ilyas. (2016). Pendidikan Karakter Melalui Homeschooling. Journal of Nonformal Education and Community Empowerment, 2(1), 91–98.

Juliya, M., & Herlambang, Y. T. (2021). Analisis Problematika Pembelajaran Daring dan Pengaruhnya Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Genta Mulia, XII(1), 281–294.

Kurniawati, A., Isnaeni, W., & Dewi, N. R. (2013). Implementasi metode penugasan analisis video pada materi perkembangan kognitif, sosial, dan moral. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(2), 149–155. https://doi.org/10.15294/jpii.v2i2.2716

Mamik. (2015). Metodologi Kualitatif. Zifatama Publisher.

Martono, N. (2015). Metode Penelitian Sosial. Rajawali Pers.

Maryani, E. (2021). Webinar PSB UNS Bahas Strategi Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 Bersama Guru Besar UPI.

Naziah, S. T., Hamdani Maula, L., & Sutisnawati, A. (2020). Analisis Keaktifan Belajar Siswa Selama Pembelajaran Daring Pada Masa Covid-19 Di Sekolah Dasar. Jurnal JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 7(2), 109–120.

Rosnilam. (2021). Dilema Pelaksanaan Pembelajaran Daring Dalam Masa Pandemi. https://www.stit-alkifayahriau.ac.id/dilema-pelaksanaan-pembelajaran-daring-dalam-masa-pandemi/

Rukajat, A. (2018). Pendekatan Penelitian Kuantitif: Quantitative Research Approach. Deepublish.

Sadikin, A., & Hamidah, A. (2020). Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19. Biodik, 6(2), 214–224. https://doi.org/10.22437/bio.v6i2.9759

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Syarifudin, A. S. (2020). Impelementasi Pembelajaran Daring Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Sebagai Dampak Diterapkannya Social Distancing. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua, 5(1), 31–34. https://doi.org/10.21107/metalingua.v5i1.7072

Tysara, L. (2021). Tujuan Pembelajaran Daring, Pahami Komponen, Aplikasi, dan Layanan yang Direkomendasikan. https://hot.liputan6.com/read/4507282/tujuan-pembelajaran-daring-pahami-komponen-aplikasi-dan-layanan-yang-direkomendasikan

Wena, I. M. (2020). Perkuliahan Online Dengan Aplikasi Zoom Dalam Program Belajar Dari Rumah Dimasa Pandemi Covid-19. Jurnal Unmas, 207–208. http://e-journal.unmas.ac.id/index.php/webinaradat/article/view/1182


Refbacks

  • There are currently no refbacks.