PEMBELAJARAN MENULIS DENGAN METODE KOLABORATIF PADA SISWA SMP

Aminuddin Aminuddin, M Aris Akbar, Khairil Anwar

Abstract


This study aims to explore the application of collaborative methods in learning writing at the junior high school level through a Systematic Literature Review approach. The literature sources used are from trusted indexers such as SCOPUS, DOAJ, and Google Scholar. The results of the analysis show that collaborative methods have a significant positive effect on improving students' writing skills. Activities such as group discussions, cooperation, and mutual feedback are proven to increase students' active involvement, stimulate creativity, and develop critical thinking skills and the ability to organize arguments in a structured and logical manner. Supporting factors, such as the creation of an inclusive classroom environment, the teacher's role as an effective facilitator, and students' intrinsic motivation, play an important role in the successful implementation of this method. However, despite the positive impact of existing research, there are some gaps that need attention, such as the lack of research that deeply discusses the practical challenges faced by teachers and students in time management and the division of roles in groups.

Keywords


Pembelajaran Menulis, Metode Kolaboratif, Siswa,

Full Text:

PDF

References


Adawiyah, Y. R., & Jennah, L. (2023). Implementasi Pembelajaran Kolaboratif Dalam Meningkatkan Maharoh Kitabah Siswa Madrasah Aliyah. Jurnal Educatio FKIP UNMA. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.5059

Adisaka, K., Margunayasa, I. G., & Gunartha, I. W. (2022). PENGARUH METODE PEMBELAJARAN KOLABORATIF TERHADAP MINAT DAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS V. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti. https://doi.org/10.38048/jipcb.v9i1.670

Anam, R. S., Kusmawan, U., & Saputra, H. (2022). Analisis Pola Pembelajaran, Instrumen, Karakteristik, serta Peluang dan Tantangan Pembelajaran Menulis Kolaborasi. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik. https://doi.org/10.20961/jdc.v6i1.60375

Arsana, I. K. S. (2020). PENGARUH KETERAMPILAN MENGAJAR GURU DAN FASILITAS BELAJAR TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial. https://doi.org/10.31571/sosial.v6i2.1294

Ati, A. P., Cleopatra, M., & Widiyarto, S. (2020). Strategi Pembelajaran dan Pengajaran Menulis Bahasa Indonesia: Tantangan di Era Revolusi Industri 4.0. Proceedings.

Bhoke, W., Wewe, M., & Wangge, M. C. T. (2023). PENDAMPINGAN BERBASIS COLLABORATIVE LEARNING UNTUK PENINGKATAN KETERAMPILAN REFLEKSI KRITIS GURU-GURU DI GUGUS 5 KECAMATAN BOAWAE. Jurnal Abdi Insani. https://doi.org/10.29303/abdiinsani.v10i4.1268

Dadang Cunandar, & Niken Julia Agustin. (2020). PENGGUNAAN MODEL MENULIS KOLABORATIF DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGARANG SISWA. Edutainment : Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Kependidikan. https://doi.org/10.35438/e.v7i2.183

Dyah Ayu Dwi Astuti, Sukamto, & Iin Purnamasari. (2023). ANALISIS METODE DISKUSI KELOMPOK TERHADAP KETERAMPILAN MENGEMUKAKAN PENDAPAT PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.1150

Fadhilah, R. Y., Efendi, A., & Pramono, S. (2024). Kolaborasi dan Motivasi: Model Pembelajaran Berbasis Proyek sebagai Solusi untuk Meningkatkan Kompetensi Siswa di Sektor Industri. Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Dan Kejuruan. https://doi.org/10.20961/jiptek.v17i1.81710

Hamu, F. J. (2023). PROSOCIAL ENGAGEMENT DALAM PENDIDIKAN AGAMA KATOLIK TERHADAP PEMBENTUKAN KARAKTER SISWA MELALUI KETELADANAN GURU. NALAR: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan. https://doi.org/10.56444/nalar.v2i1.904

Jamhar, R., Mboka, I., & Sidik, S. (2020). Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Eksposisi Menggunakan Metode Collaborative Writing. Jurnal Ilmiah Iqra’. https://doi.org/10.30984/jii.v14i1.1028

Laila Nurhana, Henri Peranginangin, & Dadan Mardani. (2022). IMPLEMENTASI PENDEKATAN KONTEKSTUAL DALAM PEMBELAJARAN TEMATIK SISWA KELAS IV MADRASAH IBTIDAIYAH. JURNAL RISET RUMPUN ILMU BAHASA. https://doi.org/10.55606/jurribah.v1i2.392

Linda, W. (2019). Pengaruh Metode Collaborative Learning terhadap Keterampilan Menulis Karangan Narasi. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Dan Pengajaran (KIBASP). https://doi.org/10.31539/kibasp.v2i2.621

Lovita, I. D., Muslihin, H. Y., & Indihadi, D. (2023). Analisis Keterampilan Menulis Siswa Sekolah Dasar dalam Tahapan Menulis Tompkins Melalui Model Think Talk Write. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i8.2669

Mu’arifah, H., Citraning, R., & Mukaromah, S. (2023). Peningkatan Keterampilan Kolaborasi Siswa dengan Metode TTS (Tutor Teman Sebaya) pada Mata Pelajaran Biologi. Jurnal Pendidikan Guru Profesional. https://doi.org/10.26877/jpgp.v1i1.171

Najaah, L. S. (2021). ANALISIS KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS DAN KOLABORASI PESERTA DIDIK SEKOLAH MENENGAH PERTAMA (SMP). Jurnal Jaringan Penelitian Pengembangan Penerapan Inovasi Pendidikan (Jarlitbang). https://doi.org/10.59344/jarlitbang.v7i2.64

Napitupulu, C. A., Ananda, K., Praticia, R., Rahmadini, V. W., Timang, J. H., Kampus, K., Nyaho, T., & Raya, P. (2020). 10.36873/jph.v16i2.2239 IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN KOLABORATIF DARING (ONLINE COLLABORATIVE LEARNING) DALAM RANGKA PEMBENTUKAN DUKUNGAN SOSIAL MAHASISWA PG PAUD FKIP UNIVERSITAS PALANGKA RAYA. Jurnal Pendidikan Dan Psikologi : Pintar Harati.

Nasih, A., Pasani, C. F., & Kamaliyah, K. (2021). IMPLEMENTASI MODEL STUDENT TEAMS ACHIEVEMENT DIVISION UNTUK MENGEMBANGKAN KETERAMPILAN KOLABORATIF SISWA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA SMP. JURMADIKTA. https://doi.org/10.20527/jurmadikta.v1i2.793

Orbawanto, O. (2019). Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Kelas IX.6 SMPN 1 Praya dengan Menggunakan Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Pada Mata Pelajaran IPA Pokok Bahasan Listrik Dinamis Tahun Pelajaran 2017/2018. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan). https://doi.org/10.58258/jisip.v3i3.780

Pakaya, I., & Ibrahim, D. (2020). Pembelajaran Kolaboratif pada Sekolah Dasar di Negara Indonesia. PEDAGOGIKA. https://doi.org/10.37411/pedagogika.v10i1.34

Pattipeilohy, V., & Wijaya, F. (2020). Implementasi Model Collaborative Learning: Sebagai Landasan Untuk Membangun Ketrampilan Sosial Dan Keaktifan Mahasiswa. JURNAL MANEKSI. https://doi.org/10.31959/jm.v9i1.325

Riyanti, A. (2022). PENINGKATAN KREATIVITAS PENULISAN KARYA ILMIAH DENGAN METODE KOLABORASI MAHASISWA PRODI TLM UNIVERSITAS BINAWAN. Jurnal Bahasa Indonesia Prima (BIP). https://doi.org/10.34012/jbip.v4i2.3068

Sapa, R. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Dengan Menerapkan Model Pengajaran Kolaborasi Pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Palopo. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran. https://doi.org/10.30605/jsgp.2.2.2019.1363

Shukla, A., Raval, D., Undavia, J., Vaidya, N., Kant, K., Pandya, S., & Patel, A. (2023). Deep Learning Applications in Sentiment Analysis. Lecture Notes in Electrical Engineering. https://doi.org/10.1007/978-981-19-5936-3_48

Tabelessy, N. (2019). KREATIVITAS MENULIS KARANGAN PERSUASI SISWA SMP. JURNAL TAHURI. https://doi.org/10.30598/tahurivol16issue2page35-46

Taher, T. (2023). Analisis Keterampilan Komunikasi dan Kolaborasi Siswa Introvert dengan Pendekatan Culturally Responsive Teaching. Jambura Journal of Educational Chemistry. https://doi.org/10.34312/jjec.v5i1.17463

Tarmidzi, T. (2019). PENGARUH MENULIS SAINS TERHADAP KEMAMPUAN KETERAMPILAN PROSES SAINS SISWA (STUDI EKSPERIMEN DI SD NEGERI BIMA KOTA CIREBON). Caruban: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Dasar. https://doi.org/10.33603/.v2i2.24

Wang, G. (2023). Analysis of sentiment analysis model based on deep learning. Applied and Computational Engineering. https://doi.org/10.54254/2755-2721/5/20230694

Zhao, Y. (2023). Overview of Deep Learning Methods for Sentiment Analysis. Advances in Engineering Technology Research. https://doi.org/10.56028/aetr.5.1.367.2023




DOI: https://doi.org/10.31764/telaah.v10i2.31326

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


_________________________________________________________

Jurnal Ilmiah Telaah
ISSN (Online) 2620-6226 | ISSN (Print) 2477-2429
Email: [email protected]
Tel / fax : (0370)-633723 / (0370)-641906

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.