Effectiveness Of Canva Training On The Ability Of Mathematics Students Of Stkip Pgri Situbondo To Develop Mathematics Learning Media

Yesi Puspitasari, Cholifia Seasilina Efendi, Romlah Romlah, Emilia Safitri

Abstract


The development of digital technology requires prospective educators to have skills in designing interactive and engaging learning media. However, second-semester students in the Mathematics Education study program at STKIP PGRI Situbondo still tend to use conventional, less creative media. This community service program aims to improve students' abilities in creating Canva-based learning media through participatory training. The activity was carried out in one two-hour session and was attended by eight students. The material included an introduction to Canva, the use of features, and the practice of creating media in the form of interactive videos. The results of the evaluation through scores showed that this training was very effective in improving material understanding (85.62%), the quality of the resulting media (84.37%), the attractiveness and motivation (88.28%), and the interactivity of the training (84.37%). In conclusion, this training not only provides technical skills but also encourages students' creativity and confidence in creating innovative learning media that meet the needs of the digital era.


Keywords


Canva; Learning Media; Creativity; Training; Educational Technology

Full Text:

PDF

References


Agustin, D. R., Fitria, N. D., Amaliyah, N. R., & Wulandari, D. E. (2025). Workshop Aplikasi Digital untuk Keterampilan Guru Abad 21. Capacitarea: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 10–19;

Dichi Akbar Wahyudi, R. H. S. (2025). PENINGKATAN LITERASI DIGITAL UNTUK GURU SEKOLAH DASAR MELALUI PELATIHAN DESAIN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF BERBASIS CANVA. Tjyybjb.Ac.Cn, 27(2), 58–66;

Edwin Kiky Aprianto, N. (2021). Peran Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Bisnis. International Journal Administration, Business and Organization (IJABO) |, 2(1), 1–7;

Goe, Y., & Maryati, S. (2025). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Canva Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Bumi Sebagai Ruang Kehidupan. 4(1), 29–38;

Handayani Parinduri, S. (2023). Manfaat Canva untuk Melatih Kreativitas Pembuatan Mind Map Mata Kuliah Alat-Alat Ukur dan Instrumentasi. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains Dan Terapan (INTERN ), 2(2), 51–61. https://doi.org/10.58466/intern.v2i2.1171;

Inovasi, J., Ilmiah, K., & Vol, G. (2024). 1 , 2 , 3. 4(1);

Larung, E. Y. P., Ledoh, C. C., Sirampun, E., Noriwari, Y. C., Wagha, E. F., Maniagasi, A. B. E., … Hidayat, R. R. (2024). Pelatihan pembuatan media pembelajaran berbasis canva pada guru SD Inpres Armopa IV Kabupaten Sarmi Papua. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 8(4), 4538–4546;

Puji Rahayuningsih, Wahyu Hidayah, Cindy Nurhaliza Primar, N. (2022). Fungsi dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa. Jurnal Kwangsan, 1(2), 95;

Rahmaniah, N., Marini, A., & Azmi, A. N. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Inovasi Pembelajaran Mahasiswa Pgmi Pada Mata Kuliah Media Pembelajaran Di Era Kurikulum Merdeka. JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education), 6(1), 133. https://doi.org/10.32934/jmie.v6i1.463;

RAMADHANI, E. N. (2023). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN KOMIK BERBASIS PENDEKATAN KONTRUKTIVISME BERNUANSA ISLAMI MENGGUNAKAN APLIKASI CANVA PADA MATERI SISTEM TATA SURYA. Aleph, 87(1,2), 149–200;

Sa’diyah, F. (2024). PENGARUH EFEKTIVITAS MEDIA PEMBELAJARAN CANVA TERHADAP MINAT BELAJAR SISWA KELAS VIII PADA MATA PELAJARAN AKIDAH AKHLAK DI MTSN 6 SLEMAN YOGYAKARTA. (Table 10), 4–6.

Salamah, U., Lumbanraja, S., Salsabila, N. A., & Wibowo, R. (2024). Pemanfaatan Canva sebagai E-Modul Pembelajaran Matematika terhadap Minat Belajar Peserta Didik. 19–24;

Surur, M., Kartika S., L. D., Fahri H, A., Sugianto, R., Jannah, S., & Udzri, K. R. (2024). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Inovatif Berbasis Canva Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Digital. Dedication : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 8(1), 85–98. https://doi.org/10.31537/dedication.v8i1.1715;

Syahrir1, A. P., Zahirah2, S. P., & Salamah3, U. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Desain Grafis Canva dalam Pembelajaran Multimedia di SMA Negeri 1 Taman. Prosiding Seminar Nasional, (1), 732–742;

Yati, S., & Nailasariy, A. (2025). Analisis Kualitas Media Pembelajaran PowerPoint PAI yang Dibuat oleh Mahasiswa: Studi Kasus pada Program Studi Pendidikan Agama Islam. Risalah, Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 11(1), 313–329.




DOI: https://doi.org/10.31764/transformasi.v5i3.34500

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 yesi puspitasari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This publication is indexed by: