Problematika Pemahaman Nahwu Mahasantri Yayasan Munashoroh Indonesia Pusat Ciputat Tangerang Selatan

Vitri Angelina, Eka Nur Khikmah, Fikri Hamdani Ubaidilah, Kisno Umbar

Abstract


This study aims to describe the problems of understanding nahwu faced by students from the Central Indonesian Munashoroh Foundation. This study uses a descriptive qualitative approach. Data obtained by observation, interviews, and documentation. The results showed that the problem of understanding nahwu experienced by mahasantri at the Indonesian Munashoroh Foundation was caused by two factors, the first was internal factors, which consisted of a lack of interest and motivation for female students to study Arabic, especially nahwu, because they felt that nahwu was difficult. to learn. The lack of understanding of the mahasantri about the nahwu materials taught by the teacher. The external factors include, learning nahwu at the Munashoroh Indonesia Center Foundation is less effective, the methods used by teachers in the nahwu learning process are less interesting and less varied, causing boredom for students when studying nahwu. The influence of the environment and friends also greatly influences whether or not the mahasantri are serious about learning nahwu.

Keywords: Learning problems, understanding nahwu, Munashoroh foundation, Mahasantri

Full Text:

PDF

References


Hamdan, H. (2020). Metode Mengatasi Problematika Pembelajaran Bahasa Arab Di Dayah Darul Mukhlisin Takengon Aceh Tengah.

Izomi, M. S. (2022). KREATIFITAS GURU BAHASA ARAB PADA PEMBELAJARAN MAHARATUL KALAM DI PONDOK PESANTREN HAROMAIN NARMADA LOMBOK BARAT NUSA TENGGARA BARAT. 8(1).

Karomah, T. R. U. (2022). PENERAPAN METODE EKLEKTIK DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA FLASHCARD DALAM MENINGKATKAN PENGUASAAN MUFRADAT TERHADAP SISWA KELAS VI DI MIS MUHAMMADIYAH 02 CAKRU KECAMATAN KENCONG KABUPATEN JEMBER JAWA TIMUR. 2.

Limas Dodi. (2013). METODE PENGAJARAN NAHWU SHOROF(Ber-kaca dari Pengalaman Pesantren). Tafaqquh.

Mawaddah, S. L. (2022). Problematika Pembelajaran Nahwu Menggunakan Metode Klasik Arab Pegon di Era Modern. Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(2), 102–119. https://doi.org/10.18196/mht.v4i2.12976

Melinda Yunisa. (2022). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab dalam Aspek Ilmu Nahwu dan Sharaf pada Siswa Kelas X Madrasah Aliyah Laboratorium Jambi. AD-DHUHA.

Munawwaroh, E. (2021). Problematika Pembelajaran Maharah Qiraah Daring: Studi Kasus Terhadap Mahasiswa PBA IAIN Syaikh Abdurrahman Siddik Bangka Belitung. Alibbaa’: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2(2), 92–104. https://doi.org/10.19105/alb.v2i2.4755

Nurfin Sihotang. (2019). PEMBELAJARAN NAHWU DAN SHORF MELALUI METODE PEMBELAJARAN INTERAKTIFDAN PARTISIPATIF (STUDI KASUS SEMESTER IV JURUSAN PBA IAINPADANGSIDIMPUAN).

NURJANNAH. (2022). PENERAPAN METODE “AT-TA’LIQ” BAGI MAHASISWA BERKESULITAN BELAJAR PADA MAHASISWA PROGRAM STUDI BAHASA ARAB FAKULTAS AGAMA ISLAM UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH MATARAM TA. 2015/2016. 8, No.2, 2022 |1-12.

Pakihun, M., Ritonga, M., & Bambang, B. (2021). Problematika Pembelajaran Qiro’ah untuk Kelas VIII di Madrasah Tsanawiyah Darussalam Aur Duri Sumani Solok. Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(2). https://doi.org/10.18196/mht.v3i2.10883

Rafsanjani, H., Zubaidillah, Muh. H., & Nuruddaroini, M. A. S. (2022). Problematika Mahasiswa dalam Manajemen Skill Berbahasa Arab pada Perguruan Tinggi di Kalimantan. Jurnal Basicedu, 6(3), 5166–5180. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.3072

Rusman, M. Pd. (2017). Belajar & Pembelajaran: Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Prenada Media.

Syafi’i, A. H. (2022). PROBLEM SOLVING DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN SANTRI BERBICARA BAHASA ARAB BERBASIS KOMUNIKATIF INTERAKTIF. 8(1).

Wahyudin Darmalaksana. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan.

Zaenudin, A., & Asror, K. (2019). Metode mnemonic: Solusi kreatif untuk meningkatkan pemahaman nahwu bagi mahasiswa.




DOI: https://doi.org/10.31764/ljpb.v2i1.12723

Refbacks

  • There are currently no refbacks.