ANALISIS PENGGUNAAN MEDIA SNOWBALL THROWING TERHADAP KEAKTIFAN DAN PENGUASAAN MUFRADAT SISWA MTSN 3 MATARAM

halimatusadiah halimatusadiah, Suparmanto Suparmanto, Aghniya Afifah, Bidaini Bidaini

Abstract


This study tries to see how the Application of Snowball Throwing Media on the Activeness and Vocabulary Mastery of MTSN 3 Mataram Students, with the aim of knowing the extent of students' activeness and mastery of Arabic vocabulary with the application of learning media in the form of snowball throwing. This study used a qualitative approach with a qualitative descriptive research type. The instruments used were observation and interviews. The results of this study indicate that the snowball throwing media has an effect on the activeness of some students, but it does not have much effect on students' vocabulary mastery.

Full Text:

PDF

References


Agus Budiyono, A. W. (2019). Media Pembelajaran Berbasis Game Fisika. Madura: UIM Press.

Aminuddin. (2014). Media Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Munzir, 21.

Arsyad, A. (2007). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Dewi Firda Pertiwi, Maman Rusman, Durtam. (2023). Analisis Penguasaan Mufradat Bahasa Arab Siswa Kelas VII Madrasah Tsanawiyah Negeri 1 Kuningan. IAIN Syeikh Nurjati Cirebon, 7.

Dwi Suria Oktaviana, S. M. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Snowball Throwing Berbantuan Media Audiovisual terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia . Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 91.

Fawzani, S. d. (2023). Pemanfaatan Instagram dalam Meningkatkan Penguasaan Mufradat Mahasiswa. Jurnal Tahsiniah, 19-27.

Hasyim, S. A. (2000). "Mukhtarul Hadits An-Nabawi". Semarang: Karya Putra.

Hermawan, A. (2011). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Hijriyah, U. (2018). Analisis Pembelajaran Mufradat dan Struktur Bahasa Arab di Madrasah Tsanawiyah. Surabaya: CV. Gemilang.

Ilmiani, A. d. (2020). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab Konvensional hingga Era Digital. Yogyakarta: Ruas Media.

Komalasari, K. (2010). Pembelajaran Kontekstual. Bandung: PT Refika Aditama.

Mahlani, H. d. (2019). Pengaruh Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Terhadap Kemampuan Berbahasa Arab Siswa Pondok Darul Arqam Muhammadiyah Punnia Pinran. Al-Maraji', 77.

Ni'mah, A. W. (2011). Memahami Konsep Dasar Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: UIN-Maliki Press.

Pribadi, b. (2017). Media dan Teknologi dalam Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

RI, D. A. (2003). Al-Qur'an dan Terjemahannya, Edisi Keluarga. Surabaya: Halim.

Rizki, S. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing Pada Pembelajaran IPS untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dikelas V MIN 6 Bener Meriah. Banda Aceh: UIN Ar-Raniry.

Samad Umarella, Sahrawi Saimima, dan Saddam Hussein. (2023). Urgensi Media dalam Proses Pembelajaran. 240.

Samad Umarella, Sahrawi Saimima, Saddam Hussein. (2023). Urgensi Media dalam Proses Pembelajaran. 240.

Suprijono, A. (2009). Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Tarigan, H. G. (1986). Kosa Kata Pengajaran. Bandung: Angkasa.

Yulita. (2019). Penggunaan Snawball Throwing untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tema 1 Siswa Kelas V. Jurnal Pendidikan Tambusai, 1088.

Zain, A. (2006). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.




DOI: https://doi.org/10.31764/ljpb.v3i1.15874

Refbacks

  • There are currently no refbacks.