Pembelajaran Teks Cerpen Menggunakan Pendekatan Saintifik Pada Siswa Kelas VIII SMP
Abstract
Abstract: This study aims to describe the application of a scientific approach to learning short story texts applied by Indonesian language teachers, in class VIII students of SMP N 1 SOOKO. Furthermore, students analyze the building elements of short story text. This study uses descriptive qualitative research, while the approach in qualitative research is research procedures that produce descriptive data in the form of written or spoken words from people and observed behavior. Data collection techniques used are observation, interviews and documentation. The research data were analyzed using a qualitative description technique to analyze the results of tests examining the building blocks of short story texts. The documents and archives used in this research are the lesson plans (RPP), the results of interviews with Indonesian teachers, and also the results of interviews with class VIII students. Based on the results of research on the application of a scientific approach to learning short story texts in class VIII SMP N 1 SOOKO., namely the learning tools are in accordance with the 2013 curriculum criteria, students are more active, collaborative and enthusiastic when the learning process takes place. Although there are a few obstacles in students' low interest in reading, lack of student concentration, and limited time, they can be overcome by the teacher's role as a facilitator in the process of implementing learning carried out optimally and supported by students being able to integrate learning into thinking processes and using scientifically tested methods in the concept of scientific approach.
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan penerapan pendekatan saintifik dalam pembelajaran teks cerpen yang diterapkan oleh guru bahasa Indonesia pada siswa kelas VIII SMP N 1 SOOKO. Selanjutnya, siswa menganalisis unsur-unsur pembangun teks cerpen. Penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif deskriptif, sedangkan pendekatan dalam penelitian kualitatif adalah prosedur penelitian yang menghasilkan data deskriptif berupa kata-kata tertulis atau lisan dari orang-orang dan perilaku yang diamati. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara dan dokumentasi. Data penelitian dianalisis dengan menggunakan teknik deskripsi kualitatif untuk menganalisis hasil tes menelaah bahan penyusun teks cerpen. Dokumen dan arsip yang digunakan dalam penelitian ini adalah RPP, hasil wawancara dengan guru Bahasa Indonesia, dan juga hasil wawancara dengan siswa kelas VIII. Berdasarkan hasil penelitian penerapan pendekatan saintifik dalam pembelajaran teks cerpen di kelas VIII SMP N 1 SOOKO. yaitu perangkat pembelajaran yang sesuai dengan kriteria kurikulum 2013, siswa lebih aktif, kolaboratif dan antusias saat pembelajaran. proses pembelajaran berlangsung. Meskipun terdapat beberapa kendala rendahnya minat baca siswa, kurangnya konsentrasi siswa, dan keterbatasan waktu, hal tersebut dapat diatasi dengan peran guru sebagai fasilitator dalam proses pelaksanaan pembelajaran yang dilaksanakan secara optimal dan didukung oleh siswa yang mampu. mengintegrasikan pembelajaran ke dalam proses berpikir dan menggunakan metode yang teruji secara ilmiah dalam konsep pendekatan saintifik.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Achru., A. (2019). Pengembangan Minat Belajar Dalam Pembelajaran. Idaarah. Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(2), 205.
Adefia, L., Subyantoro, S., & ... (2021). Learning to Write Short-Story Text with a Cooperative Integrated Model Reading and Composition based on SHS Learners’ Cognitive Styles. Journal of Indonesian Language and Literature Education, 10(23), 25–34. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/seloka/article/view/45301%0Ahttps://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/seloka/article/download/45301/18397
Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54.
Fuad, A. J. (2020). Method of discussion and learning styles towards student’s critical thinking ability. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 13(1), 1–9. https://doi.org/10.21831/jpipfip.v13i1.23592
Hamidah, S. (2019). Pendekatan Saintifik Dalam Pembelajaran Teks Cerita Pendek Pada Siswa Kelas VII Sekolah Menengah Pertama. Riksa Bahasa, 1(1), 107–114.
Irviana, I. (2020). Understanding the Learning Models Design for Indonesian Teacher. International Journal of Asian Education, 01(2), 95–106.
Kapang, G. T., Liando, N. V. F., & Sanger, M. B. G. (2022). Improving Students’ Reading Ability Using Short Story At Grade VIII SMP Negeri 1 Tomohon. Journal of Teaching English, Linguistics, and Literature, 1(3), 350–359.
Khaatimah, H., & Wibawa, R. (2017). Efektivitas Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Teknolofi Pendidikan, 2(2), 76–87.
Lestari. (2020). Pendekatan Saintifik di Sekolah Dasar. Deepublish, 4(1), 20.
Marjuki. (2020). Model Pembelajaran Paikem Berbasis Pendekatan Saintifk. PT Remaja Rosdakarya., 181.
Nazila, D. K., Adisaputera, A., & Saragih, A. (2020). Development of Teaching Material for Short Story Writing Experience Based on 7th Grade Students of Junior High School 2 Kejuruan Muda. Budapest International Research and Critics in Linguistics and Education (BirLE) Journal, 3(2), 1137–1150. https://doi.org/10.33258/birle.v3i2.1047
Ningrum, K. D. (2018). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa Melalui Penggunaan Media Audio Visual Pada Siswa Kelas V di SDN Manggarai 09 Pagi Jakarta Selatan. Prosiding Seminar Dan Diskusi Pendidikan Dasar 2018, 307–313.
Oktari, S. W., Atmaja, H. T., & Rc, A. R. (2019). The Interaction of Learning Model and Learning Style in Improving Students Learning Outcomes. Journal of Primary Education, 8(5), 206–216.
Pratiwi, .Pristiwati & Doyin. (2022). Analisis Keselarasan Komponen-Komponen RPP Kurikulum 2013 Kelas 1 Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Profesi Keguruan, 8(1), 54–66.
Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.
Rohmawati. (2015). Efektivitas pembelajaran. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 9(1), 15–32.
Rosana, F. E. (2021). Peningkatan kemampuan menganalisis unsur-unsur pembangun cerpen melalui model discovery learning pada siswa. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia, 6(2), 151–156.
Saifur, R. (2020). Pembelajaran Cerpen. In PT Bumi Aksara.
Sakti. (2018). Implementasi Pendekatan Saintifik Dalam Pembelajaran Menulis Cerita Pendek Pada Siswa Kelas XI MIPA 1 SMA Negeri 1 Kota Jambi Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Implementasi Pendekatan Saintifik Dalam Pembelajaran Menulis Cerita Pendek, 4(2), 21–22.
Sukmadinata. (2013). Metode Penelitian Pendidikan. PT Remaja Rosdakarya.
Tarsinih, E. (2018). Kajian Terhadap Nilai-Nilai Sosial Dalam Kumpulan Cerpen “Rumah Malam Di Mata Ibu” Karya Alex R. Nainggolan Sebagai Alternatif Bahan Ajar. Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(2), 71–72.
Tien Rafida, H., Achmad Ramadhan, H., & Nur Chatimah Nst, A. (2018). the Influence of Using Vak (Visual, Auditory, Kinesthetic) Learning Model on the Students’ Achievement in Writing Short Story Text At Second Grade Smp It Al-Hijrah 2 Deli Serdang. Literature & Education, 13(13).
Widyatnyana. (2021). Penerapan model discovery learning pada materi teks cerpen dengan menggunakan media canva for education. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 10(2), 229–236.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Prosiding Seminar Nasional Paedagoria telah terindek: