Implementasi Model Pembelajaran TGT (Teams Games Tournament) untuk Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Siswa

Mita Aswatun, Haifaturrahmah Haifaturrahmah, Dwi Intan Hastuti, Inang Irma Rezkillah, Syafruddin Muhdar, Nurul Julaifah

Abstract


Abstract: Education in the 21st century demands learning approaches that not only focus on cognitive achievement but also foster students’ motivation, learning interest, and social skills. In this context, innovative learning models based on collaboration and participation have become increasingly relevant for implementation. One cooperative learning model that has gained widespread attention is Teams Games Tournament (TGT), which integrates teamwork, educational games, and healthy competition into an enjoyable learning environment. This study aims to examine the effectiveness of implementing the TGT learning model in enhancing students’ interest and motivation through the Systematic Literature Review (SLR) method. Literature sources were obtained from indexed electronic databases such as Google Scholar, DOAJ, SINTA, and Scopus, with a publication year range from 2015 to 2025. The analysis of the reviewed studies indicates that the TGT learning model consistently has a positive impact on improving learning outcomes, motivation, interest in learning, and students’ social skills. The TGT model successfully addresses the challenges of conventional teaching, which often lead to boredom and low active participation in class. By systematically integrating elements of teamwork, educational games, and healthy competition, TGT creates a more interactive and enjoyable learning atmosphere that encourages active student engagement. This study recommends broader implementation of the TGT model in school environments, taking into account students’ characteristics and strengthening the integration of learning technologies.

Abstrak: Pendidikan pada abad ke-21 menuntut pendekatan pembelajaran yang tidak hanya berfokus pada pencapaian kognitif, tetapi juga mampu menumbuhkan motivasi, minat belajar, dan keterampilan sosial peserta didik. Dalam konteks ini, model pembelajaran inovatif berbasis kolaboratif dan partisipatif menjadi semakin relevan untuk diimplementasikan. Salah satu model pembelajaran kooperatif yang mendapat perhatian luas adalah Teams Games Tournament (TGT), yang menggabungkan kerja tim, permainan edukatif, dan kompetisi dalam suasana belajar yang menyenangkan. Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji efektivitas implementasi model pembelajaran TGT dalam meningkatkan minat dan motivasi belajar siswa melalui metode Systematic Literature Review (SLR). Sumber literatur diperoleh dari basis data elektronik terindeks seperti Google Scholar, DOAJ, SINTA, dan Scopus dengan batasan tahun publikasi 2015–2025. Hasil analisis terhadap berbagai penelitian yang dikaji menunjukkan bahwa model pembelajaran TGT secara konsisten memberikan dampak positif terhadap peningkatan hasil belajar, motivasi, minat belajar, serta keterampilan sosial siswa. Model TGT berhasil mengatasi tantangan pembelajaran konvensional yang seringkali menyebabkan kejenuhan dan rendahnya partisipasi aktif siswa di kelas. Dengan mengintegrasikan unsur kerja kelompok, permainan edukatif, dan kompetisi sehat secara sistematis, TGT menciptakan suasana pembelajaran yang lebih interaktif, menyenangkan, serta mendorong keterlibatan aktif peserta didik. Penelitian ini merekomendasikan penerapan model TGT secara lebih luas di lingkungan sekolah dengan mempertimbangkan adaptasi karakteristik peserta didik dan penguatan integrasi teknologi pembelajaran.


Keywords


Teams Games Tournament (TGT), Cooperative learning model, Learning interest, Learning motivation, Student learning outcomes, Social skills, Sliterature review, Interactive learning.

Full Text:

DOWNLOAD [PDF]

References


Afa Wibowo. (2024). Analisis Mendalam Tentang Keberhasilan Model Teams Games Tournament (Tgt) Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar Siswa. Pembelajaran Bimbingan Dan Pengelolaan Pendidikan, 4(Vol. 4 No. 4 (2024)), 2797–3174. https://doi.org/10.17977/um065.v4.i4.2024.7

Agung, A., & Yuliawati, N. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Tgt (Teams Games Tournament) Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Indonesian Journal of Educational Development, 2(Volume 2 Nomor 2, Agustus 2021), 356–364. https://doi.org/10.5281/zenodo.5256868

Amalia, D., Shopia, Z., & Ferdiyansyah, A. (2025). Identifikasi Keaktifan Belajar Siswa melalui Penerapan Model Pembelajaran Team Games Tournament (Studi Kasus Pembelajaran IPS Kelas 4 SDN Telaga Biru 7). Journal Cemara Edukasi, 3(3), 6–12.

Anggraheni, W. A., Rahmawati, N. D., & Irianto, B. (2024). Efektivitas model pembelajaran teams games tournament (TGT) terhadap hasil belajar siswa. Journal of Elementary Education, 07(Volume 07 Number 03, May 2024), 589–596.

Asba. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Tgt (Teams Games Tournament) Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Di Sd Negeri 3 Dadakitan Kabupaten Tolitoli. Journal Ideas Publishing, 5(1), 11–24. https://jurnal.ideaspublishing.co.id/index.php/ideas/article/view/171/90

Astriani Lestari. (2020). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMP Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) [Thesis (S1)]. Universitas Pendidikan Indonesia.

Azmi Banani, U. (2022). The Effect of TGT Cooperative Learning Model Assisted by Multimedia Learning on Cooperation and Learning Outcomes of Class V Elementary School Students for Social Sciences. Jurnal Pendidikan, 14(Vol.14, 3 (September, 2022), pp. 2649–2656), 2649–2656. https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i1.1211

Bunga Aditya, U., & Wahyudi. (2023). Implementasi Teams Games Tournament Untuk Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi Peserta Didik Kelas Sekolah Dasar Implementation Of Teams Games Tournament To Improve Primary School Students’ Collaboration Skills. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 14(1), 88–97. https://doi.org/10.24246/j.js.2024.v14.i01.p88-97

Darmawan, B., El Faisal, E., & Susilawati. (2025). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatiflearningtipe Tgt Berbasis Games Class Of Championsdalam Meningkatkan Motivasi Belajar Ppkn Di Smp Negeri 30 Palembang. Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(Volume 10 Nomor 02, Juni 2025), 408–417. https://journal.unpas.ac.id/index.php/pendas/article/view/25152/1288

Depita, T. (2024). Pemanfaatan Teknologi Dalam Pembelajaran Aktif (Active Learning) Untuk Meningkatkan Interaksi dan Keterlibatan Siswa. Jurnal Pendidikan Agama Islam Dan Madrasah Ibtidaiyah, 3(Volume 03, No. 01, 2024), 55–64. https://doi.org/10.36769/tarqiyatuna.v3i1.516

Efendi, R., Anggrayni, M., & Dan, K. (2025). The Effect of the Teams Games Tournament Type Cooperative Learning Model on Science Learning Outcomes. The Future of Education Journal, 4(Vol. 4 No. 7 (2025)), 2186–2191. https://doi.org/prefix10.61445

Emira Hayatina Ramadhan, & Hindun Hindun. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Membantu Siswa Berpikir Kreatif. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, Dan Pengajarannya, 2(Vol.2, No.2 Desember 2023), 43–54. https://doi.org/10.55606/protasis.v2i2.98

Fahira, N., Buwono, S., Karolina, V., Wiyono, H., & Sastra Atmaja, T. (2023). Influence of the TGT Cooperative Learning Model on Students’ Social Science Academic Performance. Jurnal Pendidikan, 7(2), 3599–3605.

Fakhriyah, I. L., & Assegaf Baalwi, M. (2025). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) Berbantuan Aplikasi Wordwall Terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Analisis Data. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 10(10 (2): 1291 – 1300), 1291–1300. https://doi.org/10.29303/jipp.v10i2.3277

Handayani, D. F., Idris, M., & Irawan, D. B. (2025). Minat Belajar Ipas Siswa Dengan Model Pembelajaran Team Games Tournament Berbantuan Quizwhizzer Di Sdn 02 Negeri Bumi Putera. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(Vol. 10 No. 02 (2025): Volume 10, Nomor 02 Juni 2025 publish), 287–301. https://journal.unpas.ac.id/index.php/pendas/article/view/27464

Harahap, R. R., & Hasratuddin, H. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Tgt Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Viii Mts Islamiyah Belawan. Jurnal Abdi Insani, 11(Volume 11, Nomor 3, September 2024), 902–909. https://doi.org/10.29303/abdiinsani.v11i3.1738

Hikmah, B. F. R., Khairuddin, & Jumadil. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Teams Games Tournament (Tgt) Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas X Di Sma Negeri 10 Mataram History Article. Jurnal Asimilasi Pendidikan, 1(Oktober 2023 Vol 1. No 2), 39–46. http://asimilasi.journalilmiah.org.

Indrawati, H. (n.d.). Peningkatan Hasil Belajar Mahasiswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Teams Games Tournament (Tgt) Pada Mata Kuliah Matematika Ekonomi. 1–16.

Iswanto, T., Qomariyah, & Nopiah. (2022). Peningkatan Minat Belajar PKn Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT Increasing Interest in Learning Civics through TGT Type Cooperative Learning. Action Research Journal indonesia (ARJI), 4(Vol. 4 No. 3 (2022): Action Research Journal Indonesia (ARJI)), 163–172. https://doi.org/10.61227

Juaini, M., Lombok, S., & Ntb, T. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournaments (TGT) untuk Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Belajar Siswa. Mandalika Mathematics and Education Journal, 2(1), 43–55. https://doi.org/10.29303/mandalika.v2i1.1893

Kardiyanto, A., Limiansih, K., & Suyatini, M. M. (2024). Implementasi Model Pembelajaran TGT (Team Games Tournament) dalam Pembelajaran PPKn. JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR, 11(4), 683–696. http://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/index

Kasmini, L., & Fauziah, R. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Tgt (Teams Games Tournament) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Sumber Daya Alam Di Kelas Iii Sd N 70 Kuta Raja Banda Aceh. Jurnal Tunas Bangsa, 4(Vol. 4 No. 1 (2017)), 77–98. https://ejournal.bbg.ac.id/tunasbangsa/article/view/633/593

Mahayasa, nyoman. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Tgt Untuk Meningkatkan Hasil Belajar, Partisipasi, Dan Sikap Siswa. Pendidikan Dan Pengajaran, 48(Vol. 48 No. 1-3 (2015): April, 2015), 45–53. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JPP/article/view/6917

Mea, F., Tinggi, S., Kristen, A., & Bangsa, A. (2024). Peningkatan Efektivitas Pembelajaran Melalui Kreativitas Dan Inovasi Guru Dalam Menciptakan Kelas Yang Dinamis. Inculco Journal of Christian Education, 4(3), 253–275. https://jurnalteknodik.kemdikbud.go.id/index.php/j

Mulia, E., & Darussyamsu, R. (2025). Pengaruh Model Pembelajaran Teams Games Tournament (Tgt) Terhadap Minat Belajar Biologi Peserta Didik Kelas Xi Fase F. Biochephy: Journal of Science Education, 5(Vol. 5, No. 1 (2025): 195-201), 195–201. https://doi.org/10.52562/biochephy.v5i1.1575

Muttaqien, A. R., Suprijono, A., Purnomo, N. H., & Rendy A.P, D. B. (2021). The influence of cooperative learning model types of teams games tournaments on students’ critical thinking ability. International Journal for Educational and Vocational Studies, 3(Vol. 3, No. 6 (2021): 432-437), 432–437. https://doi.org/10.29103/ijevs.v3i6.4620

Nana hendracita. (2021). Buku Ajar MODEL MODEL PEMBELAJARAN SD (adpani, Ed.; Vol. 2). Multikreasi Press,.

Norfadila B., Kawuryan, S. P., & Saptono, B. (2025). The Effectiveness of Team Games Tournament in Improving Students’ Collaborative Abilities. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 8(Volume 8, Number 3, 2024 pp. 466–475), 466–475. https://doi.org/10.23887/jisd.v8i3.69255

Novita Sari, J., Azizah, N., Anwar, S., Murtadho, A., & Syafe, I. (2023). Educational Innovation in Islamic Education (PAI) with the TGT Learning Model Supported by Genially Media: Students’ Learning Interest. (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8, 720–727. https://doi.org/https://doi.org/10.54371/jiip.v8i7

Nurhikmawati, A. P., Alfan, I., & Ratnawati, E. (2024). Inovasi Pembelajaran Ips Melalui Metode Team Games Tournament (Tgt) Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Journal Sosial Politik Humaniora, 1(Vol. 1 No. 2 (2024): Agustus), 1–7. https://doi.org/10.XXXXX/XXXXXX

Octariani, D., Arie, D., Panjaitan, C., & Panjaitan, A. C. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Team Games Tournament (Tgt) Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Minat Belajar Matematika Siswa. Asimetris, 1(2), 43–49. http://journal.umuslim.ac.id/index.php/asm

Oktayani, E., Andriani, P., Firman Al Ikhsan, M., & Islam Negeri Raden Fatah Palembang, U. (2025). Analisis Motivasi Belajar Siswa Di Era Kurikulum Merdeka. : : Jurnal Inovasi Manajemen Dan Supervisi Pendidikan, 5(1), 28–36. https://jurnalp4i.com/index.php/manajerial

Panji Maulana Yusup, & Imas Mastoah. (2025). Efektivitas Pembelajaran Ips Berbasis Game Edukasi Untuk Meningkatkan Keterlibatan Dan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, Volume 11 Nomor 02, Juni 2025, 231–247.

Pratiwi, M. P., Masfuah, S., & Ermawati, D. (2023). Penerapan Model TGT dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Kelas IV SD. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(Vol. 7, No. 4, 2023), 1750–1763. https://doi.org/10.35931/am.v7i4.2724

Puspita Dewi, Y., & Sridana, N. (2021). Efektivitas model pembelajaran kooperatif tipe teams games tournaments (TGT) terhadap hasil belajar matematika siswa kelas VII SMP Negeri 3 Kempo. Juni 2021 Journal of Mathematics Education and Application, 1(2), 254–262. https://mathjournal.unram.ac.id/index.php/Griya/indexGriya

Rahma, D., Nupus Ihwani, N., & Sofia Hidayat, N. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Digital Sebagai Media Interaktif Pada Pembelajaran Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa (Vol. 4, Issue 2).

Rahma Hanifa Izzaturrahman, Nurwanti Fatnah, & Ahmadi, A. (2025). Penerapan Model Teams Games Tournament (Tgt) Berbantuan Media Baamboozle Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Materi Pewarisan Sifat di Kelas IX SMP. NUSRA : Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 6(Volume 6, Issue 2, Mei 2025), 364–374. https://doi.org/10.55681/nusra.v6i2.3721

Rahmadhea, S. (2024). Pemanfaatan Game Edukasi Untuk Meningkatkan Minat Dan Pemahaman Siswa Dalam Pembelajaran Sains. JSE: Journal Sains and Education, 2(Vol 2 No 2 Agustus 2024), 33–39.

Sabornido, E. B., Garma, V. A., Niepes, G. L., & May Cabria, F. N. (2022). Key Challenges and Barriers in Gamification: A Systematic Review. Asia Pacific Journal of Advanced Education and Technology, 1(1), 13–19.

Uctuvia, V., Niswatin Nurul Hidayati, Ml., Kartini, M., Ratih Estu Nugraheni, Mp., Samsul Bahri, M., Taufiq, Sp. A., Umar, Mp., Nining Winarsih, Mp., Ainiyah Ekowati, Mp., & Ilham, Mp. (n.d.). Metode Pembelajaran: Teori, Implementasi, Dan Evaluasi (S. S. , M. A. Niswatin Nurul Hidayati, Ed.). Yayasan Pendidikan Hidayatun Nihayah (Penerbit HN Publishing).

Ulfia, T., & Irwandani, I. (2019). Model Pembelajaran Kooperative Tipe Teams Games Tournament (TGT): Pengaruhnya Terhadap Pemahaman Konsep. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 2(02 (1) (2019) 140-149), 140–149. https://doi.org/10.24042/ijsme.v2i1.4220

Wibowo, A. (2024). Analisis Mendalam Tentang Keberhasilan Model Teams Games Tournament (Tgt) Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, Dan Pengelolaan Pendidikan, 4(Vol. 4 No. 4 (2024)), 2797–3174. https://doi.org/10.17977/um065.v4.i4.2024.7

Wulandari, T. A., & Rosdiana, L. (2024). Science Education and Application Journal (SEAJ) Science Education Study Program Lamongan Islamic University Improving Students’ Social Skills Through Cooperative Learning: The Effectiveness of The Teams Games Tournament (TGT) Model. Science Education and Application Journal, 6(2), 116–125. http://jurnalpendidikan.unisla.ac.id/index.php/SEAJ

Yakobus Bustami, Mirnawati, & Yuniarti Essi Utami. (2022). Model Pembelajaran Teams Games Tournament: Studi Meta-Analisis Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Kognitif Siswa Sains. Journal Cahaya Edukasi, 7(1), 30–40.

Zarwatun, L. (2022). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Di Sekolah Dasar. EJurnal Al Musthafa, 2(2(3)), 57–67.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Prosiding Seminar Nasional Paedagoria telah terindek: