The Effectiveness of the Role Play Methode in Improving English Speaking Skills

Sofia Dwi Sanzain, Fauzi Bafadal, Rima Rahmania, Irwandi Irwandi, Muhammad Hudri

Abstract


Abstract: This study aims to evaluate the effectiveness of the role play method in improving English speaking skills through a Systematic Literature Review (SLR) of indexed articles published between 2014 and 2025. The review findings indicate that the role play method consistently contributes positively to the development of students’ linguistic aspectssuch as fluency, pronunciation, vocabulary, and grammar as well as affective aspects, including motivation, active participation, and speaking confidence. The strength of this method lies in its communicative and contextual approach, allowing learners to use language in simulated real-life scenarios. However, the effectiveness of its implementation is influenced by several variables, such as students’ age and educational level, the teacher’s role as a facilitator, and the structure and variety of role play scenarios employed during instruction. These findings provide significant implications for educators and curriculum designers in selecting relevant and adaptive learning strategies to enhance students English speaking proficiency.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi efektivitas metode role play dalam meningkatkan keterampilan berbicara bahasa Inggris melalui pendekatan Systematic Literature Review (SLR) terhadap artikel-artikel yang terindeks pada rentang tahun 2014 hingga 2025. Hasil tinjauan menunjukkan bahwa metode role play secara konsisten memberikan kontribusi positif terhadap pengembangan aspek linguistik siswa, seperti kefasihan, pengucapan, kosakata, dan tata bahasa, serta aspek afektif yang mencakup motivasi, partisipasi aktif, dan kepercayaan diri dalam berbicara. Keunggulan metode ini terletak pada pendekatannya yang komunikatif dan kontekstual, memungkinkan siswa untuk menggunakan bahasa dalam simulasi situasi nyata. Namun demikian, efektivitas implementasi metode ini dipengaruhi oleh sejumlah variabel, antara lain usia dan jenjang pendidikan siswa, peran guru sebagai fasilitator, serta struktur dan keberagaman skenario yang digunakan dalam proses pembelajaran. Temuan ini memberikan implikasi penting bagi pendidik dan perancang kurikulum dalam memilih strategi pembelajaran yang relevan dan adaptif guna meningkatkan kemampuan berbicara bahasa Inggris siswa.


Keywords


Role Play, Speaking Skills, English Language Learning, SLR, Student Motivation, Communicative Approach.

Full Text:

DOWNLOAD [PDF]

References


Abimanto, D., Aprillina, A., & Oktavia, A. (2023). Bahasa Inggris Sebagai Lingua Franca Dalam Dunia Transportasi. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Ilmu Pendidikan, 2(1), 240–250. https://doi.org/10.58192/sidu.v2i1.947

Agus, A. rofii. (2023). Kesulitan Berbicara Siswa Sekolah Dasar dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(4), 1895–1904. https://doi.org/10.31949/jee.v6i4.6851

Akbar, J. S., Dharmayanti, P. A., Nurhidayah, V. A., Lubis, S. I. S., Saputra, R., Sandy, W., Maulidiana, S., Setyaningrum, V., Lestari, L. P. S., & Ningrum, W. W. (2023). Model & metode pembelajaran inovatif: Teori dan panduan praktis. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Angely, P., Suryaman, M., & Sari, E. S. (2025). Gambaran Peningkatan Kemampuan Berbicara Siswa Dengan Metode Bermain Peran ( Roll Play ) Pada Siswa Smp Kelas Viii Smp Negeri Satu Atap 3 Dusun Hilir. AT-TAKLIM : Jurnal Pendidikan Multidisiplin, 2(6), 354–365.

Angrist, J. D., Pathak, P. A., & Walters, C. R. (2014). No Title Explaining educational outcomes in developing countries: The role of family and context. National Bureau of Economic Research (NBER Working Paper No. 20079). https://www.nber.org/papers/w20079

Annisa Annisa, Desty Endrawati Subroto, Ananda Rizky Amalia, Nasyril Fathani, & Neneng Mawar Muhlisoh. (2025). Upaya Guru untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa dengan Menggunakan Metode Role-Playing dalam Pengajaran Bahasa Indonesia. Dharma Acariya Nusantara: Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 3(1), 11–25. https://doi.org/10.47861/jdan.v3i1.1549

Arum Putri Rahayu. (2022). Improving Speaking English Ability Using Role Play Method for Elementary Students. ETJaR: English Teaching Journal and Research, 2(2), 83–90. https://doi.org/10.55148/etjar.v2i2.393

Bento-Torres, N. V. O., Bento-Torres, J., Silva-Pereira, L. C., et al. (2017). No Title Cognitive development and role playing: A neuroscience approach. Neuroeducation, 8(2), 102–110.

Febrianti, S. D. A. (2021). Menstimulasi Tingkat Kepercayaan Diri Pada Anak Dengan Metode Bermain Peran. AlBanna: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 1–18. https://doi.org/10.24260/albanna.v1i1.277

Firharmawan, H., Heriyanto, D., Nurhidayat, E., & Rahayu, Y. S. (2023). Students’ Direct Strategies in Speaking English of the Third Graders at Vocational High School of Ma’arif V Kebumen. Journal of English Language Learning, 7(1), 356–362. https://doi.org/10.31949/jell.v7i1.5898

Harahap, M. K. (2024). IMPLEMENTASI ROLE-PLAYING GAME DALAM PENINGKATAN KETERAMPILAN BERBICARA BAHASA INGGRIS. Jurnal Ilmiah IPS Dan Humaniora (JIIH), 2(1), 23–27.

Harhap, F. D. (2024). Penerapan Metode Role Play Pada Siswa Sekolah Dasar Sebagai Upaya Peningkatan Keterampilan Berbicara Bahasa Inggris. Jurnal Pendidikan Indonesia:Teori, Penelitian Dan Inovasi, 4(6), 7–12. https://doi.org/10.59818/jpi.v4i6.981

Henisah, D.; Ahmad, S. . N. (2023). No TitleEnhancing Students’ Motivation in Speaking through Role Play Method. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 11(2), 45–52.

Ishak, S. A., & Abdul Aziz, A. (2022). Role Play to Improve ESL Learners’ Communication Skills: A Systematic Review. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 12(10). https://doi.org/10.6007/ijarbss/v12-i10/14851

Marpaung, A. S. (2024). Penerapan Clt Terhadap Keterampilan Berbicara Siswa Iaidu Asahan. Jurnal Pendidikan Sang Surya, 10(2), 550–561. https://doi.org/10.56959/jpss.v10i2.288

Muhamad, K., Lasubu, Y., & Malang, U. N. (2024). META-ANALISIS PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN ROLE PLAYING BERBANTUAN AUDIO VISUAL TERHADAP KEMAMPUAN BERBICARA PESERTA DIDIK Kalsum Muhamad Yusuf Lasubu. ISOLEC : International Seminar on Language, Education Adn Culture, 2014, 73–81. http://conference.um.ac.id/index.php/isolec/article/view/9821

Nurdiniah, S. (2024). Langkah-langkah Partisipasi Guru dalam Pendekatan Pembelajaran Aktif di Muslimeen Suksa School, Thailand. Karimah Tauhid, 3(8), 8581–8598. https://doi.org/10.30997/karimahtauhid.v3i8.14890

Popovich, M., & Grab, J. (2022). (2022). No TitleChallenges in implementing interactive learning: A case study on role play. Journal of Educational Methods, 10(3), 233–241.

Purnaningsih, W., Sulastri, S., & Azizah, L. (2022). No Title The effectiveness of role play method on students’ speaking skills in online learning. Jurnal Pendidikan Indonesia, 11(2), 145–153.

Ramandhani, D. P. D., & Widyartono, D. (2024). Pendekatan Kontekstual dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk Membangun Karakter melalui Penerapan Sistem Among. Journal of Language Literature and Arts, 4(12), 1179–1188. https://doi.org/10.17977/um064v4i122024p1179-1188

Ridayani, R.; Purwanto, M. B. (2024). No TitleEnhancing Speaking Skills Through Role Play and Multimedia Technology. Refleksi: Jurnal Penelitian Tindakan, 2(2), 33–34. https://publikasi.abidan.org/index.php/refleksi/article/view/413

Rokmanah, S., Andriana, E., Wiyudia, N., Fkip, P., Sultan, U., Tirtayasa, A., & Id, S. A. (2024). Analisis Metode Role Playing Dalam Meningkatkan Kemampuan Berbicara Siswa. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09, 1388–1399.

Serepinah, I., Azis, R., & Dewi, A. (2023). No Title Online media integration in role-play speaking classes: A WhatsApp and Zoom-based study. Journal of Language Education Technology, 5(2), 77–86.

Suleman, M. A. (2024). Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Siswa melalui Penerapan Experiential Learning. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(3), 1530–1538. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i3.1101

Sunardi, S. (2023). Efektivitas Model Bermain Peran Terhadap Keterampilan Bercerita Siswa Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 13(1), 87–107. https://doi.org/10.24246/j.js.2023.v13.i1.p87-107

Urruticoechea, A., Smith, J., & Garcia, M. (2021). No TitleThe impact of educational role play across age groups in ESL context. TESOL Journal, 12(4), e00478.

Utami, Sinta; Haryadi, A. (2022). No Title The Effect of Role Play Method in Improving Vocabulary Mastery of Students. Journal of English Language Teaching and Linguistics, 7(1), 22–30.

Wicaksono, Y. P. (2024). Keefektifan Model Pembelajaran Roleplay Terhadap Keterampilan Berbicara Siswa Kelas XI SMK di Yogyakarta. Proceedings Series on Social Sciences & Humanities, 20(Pibsi Xlvi), 231–238. https://doi.org/10.30595/pssh.v20i.1371

Yunita, W., Marlina, L., & Sari, M. (2023). No Title Differentiated instruction in EFL speaking classes: A role-play approach. Jurnal Ilmu Pendidikan, 19(1), 89–97.

Zahra, F. A., & Insani, N. H. (2025). Efektivitas metode TPS (think-pair-share) berbantu media role-playing card terhadap peningkatan keterampilan berbicara bahasa Jawa materi teks pacelathon. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 8(2), 497–508.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Prosiding Seminar Nasional Paedagoria telah terindek: