OPTIMALISASI KOMPETENSI DAN KINERJA GURU EKONOMI DALAM PEMBELAJARAN DARING PADA MASA PANDEMIC COVID-19 BERBASIS ICT

Agung Riadin, Muhammad Jailani, Ummi Qudsiyah

Abstract


Abstrak: Tujuan kegiatan ini dilakukan adalah untuk membantu dalam mengoptimalkan kompetensi dan kinerja guru ekonomi dalam memberikan pembelajaran daring berbasis ICT. Mitra yang terlibat dalam kegiatan ini adalah para guru ekonomi tingkat SMA dengan menggunakan metode ceramah online saja kurang cukup untuk membuat siswa mengerti dengan materi tersebut. Solusi dalam hal ini adalah para guru ekonomi diberikan pelatihan agar mampu mencapai pembelajaran daring berbasis ICT level 4 (empat) yaitu transforming agar tujuan pembelajaran tercapai serta kompetensi dan kinerja guru dapat optimal. Metode pelaksanaan pengabdian masyarakat ini menggunakan teknik penguasaan konten. Dalam hal ini konten yang harus dikuasai guru adalah penguasaan dalam melakukan proses pembelajaran daring berbasis ICT sesuai dengan kompetensi dan kinerja sebagai guru ekonomi. Hasil yang diperoleh dalam kegiatan pengabdian dengan melalui pelatihan pemanfaatan ICT dalam pembelajaran jarak jauh ini berhasil meningkatkan optimalisasi kompetensi dan kinerja guru ekonomi. Peserta pelatihan mampu mengimplementasikn pembelajaran daring pada masa pandemic berbasis ICT kepada siswanya.


Abstract: The purpose of this activity is to help in optimizing the competence and performance of economic teachers in providing ICT-based online learning. The partners involved in this activity are high school economics teachers by using online lecture methods alone is not enough to make students understand the material. The solution in this case is that economic teachers are given training in order to achieve ICT-based online learning level 4 (four) that is transforming so that learning objectives are achieved and teacher competencies and performance can be optimal. This method of community service implementation uses content mastery techniques. In this case, the content that must be mastered by teachers is mastery in conducting ict-based online learning process in accordance with competence and performance as an economics teacher. The results obtained in the service activities through ict utilization training in distance learning successfully improved the optimization of competencies and performance of economic teachers. The trainees were able to implement online learning during the ICT-based pandemic to their students

Keywords


optimization of competence; optimizing teacher performance; ICT.

Full Text:

Download [PDF]

References


Abdulamir, A. S., & Hafidh, R. R. (2020). The Possible Immunological Pathways for the Variable. Electronic Journal of General Medicine , 2020, 17(4), em202, e-ISSN: 2516-3507.

Arnesi, N., & K, A. H. (2015). Penggunaan Media Pembelajaran Online – Offline Dan Komunikasi. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi dalam Pendidikan , Vol. 2, No. 1, Juni 2015, p-ISSn: 2355-4983; e-ISSN: 2407-7488.

Baharuddin. (2019). Meningkatkan Kompetensi Guru Dalam Memilih Model Pembelajaran Melalui Kegiatan Suvervisi Akademik Di Sd Negeri 004 Dusun Tua Kecamatan Kelayang Kabupaten Indragiri Hulu . Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran) , Volume 3 Nomor 1 Januari 2019 | ISSN Cetak : 2580 - 8435 | ISSN Online : 2614 - 1337.

Bakia, M., Shear, L., Toyama, Y., & Lasseter, A. (2012). Understanding the Implications of Online Learning for Educational Productivity. U.S. Department of Education Office of Educational Technology.

Basilaia , G., & Kvavadze, D. (2020). Transition to Online Education in Schools during a SARS-CoV-2. Pedagogical Research , 2020, 5(4), em0060, e-ISSN: 2468-4929.

Cooper, J. (2010). Classroom Teaching Skills, Nine Edition. Cengage Learning. Wadsworth. USA.

Eickelmann, B., & J, G. (2020). “Lernen Mit Digitalen Medien: Zielsetzungen in Zeiten Von Corona Und Unter Besonderer Berücksichtigung Von Sozialen Ungleichheiten [Learning with Digital Media: Objectives in Times of Corona and under Special Consideration of Social Inequities]. Die Deutsche Schule 16: 153–162.

Gilbert, B. (2015). Online Learning Revealing the Benefits and Challenges (Vol. Vol. 4). M.S. Special Education.

Hamid, A., & Arnesti. (2016). Penggunaan media Pembelajaran Online-Offline dan Komunikasi Interpersonal terhadap Hasil Belajar Bahasa Inggris. (Vol. Vol. 2). Jurnal teknik Informatika dan Komunikasi dalam Pendidikan .

Konig Johannes, Biela-Jager, J. D., & Glutsch, N. (2020). Adapting to online teaching during COVID-19 school closure: teacher education and teacher competence e ects among early career teachers in Germany. European Journal Of Teacher Education .

M, F. N. (2015). Kompetensi Guru Dalam Peningkatan Prestasi Belajar Pada Smp Negeri Dalam Kota Banda Aceh . Jurnal Administrasi Pendidikan , Volume 3, No. 1, Februari 2015 , ISSN 2302-0156 PP. 45- 67.

Madjid, D. A. (2016). Pengembangan Kinerja Guru Melalui Kompetensi, Komitmen dan Motivasi Kerja. Yogyakarta: Penerbit Samudra Biru (Anggota IKAPI).

Mewardi, I. (2012). rcT (Information and Communication Technology) Sebagai Wahana Trasformasi Pendidikan. Jurnal Penelitian & Pendidikan Islam , Vol. 3, No I Juli-Desember 2012, ISSN: 2086 - 0889.

Pietro, D., Biagi, F., Costa, P., Karpinski, Z., & Mazza, J. (2020). The likely impact of COVID-19 on education: Reflections based on the existing literature and recent international datasets. (J. T. Report, Ed.)

Rosenberg, M. (2001). E-Learning: Strategies For Delivering Knowledge In The Digital Era. USA: Mcgraw Hill.

Samsuar. (2019). Upaya Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru Sekolah Dasar . Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran) , Volume 3 Nomor 4 Juli 2019 | ISSN Cetak : 2580 - 8435 | ISSN Online : 2614 - 1337. DOI :. http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i4.7509.

Saud, U. (2009). Pengembangan Profesi Guru. Bandung: Alfabeta.

Susilowati, I., Sutanto, H. A., & Daharti, R. (2013). Strategi Peningkatan Kompetensi Guru Dengan Pendekatan Analysis Hierarchy Process. Journal of Economics and Policy, Jejak 6 (1) (2013): 80-92.

Wijaya, C., & Tabrany, R. (2009). Kemam- puan Guru Dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung.

You, J., & Kang, M. (2014). The Role of Academic Emotions in the Relationship Between Percieved Academic Control and Self Regulated Learning. Computer & Education, 77(2), 12-25.




DOI: https://doi.org/10.31764/jmm.v4i6.3119

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Agung Riadin, Muhammad Jailani, Ummi Qudsiyah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

________________________________________________________________

JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri) p-ISSN 2598-8158 & e-ISSN 2614-5758
Email: [email protected]

________________________________________________________________

JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri) already indexing:

      

         

 

________________________________________________________________ 

JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri) OFFICE: