BERPIKIR KRITIS MAHASISWA DALAM MEMECAHKAN MASALAH ALJABAR

Moh Zayyadi, Agus Subaidi

Abstract


Abstrak - Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan profil berpikir kritis mahasiswa dalam memecahkan masalah aljabar pada mata kuliah kajian dan pengembangan matematika SMP. Berpikir kritis pada penelitian ini mengacu pada berpikir kritis dengan kriteria Klarifikasi, Penilaian, Inferensi, dan Strategi. Teknik pengumpulan datanya dilakukan dengan pemberian tugas dan wawancara.  Peneliti melakukan wawancara pada ketiga subjek penelitian. Wawancara tersebut direkam kemudian hasilnya ditranskripkan dan dikodekan. Untuk memperoleh data yang valid, peneliti melakukan dua kali wawancara pada setiap subjek penelitian. Selanjutnya, data yang diperoleh ditriangulasi. Kemudian data yang valid dianalisis untuk memperoleh profil berpikir kritis mahasiswa dalam memecahkan masalah aljabar.

Abstract - The aim if this study is to describe students' profile of crirical thinking in algebra problem solving in study and mathematics development of junior high school. Critical thinking in this study referred to critical thinking wid some criterion such as clarification, asessemnet, inferential, and strategy. Data collection technique was done by assigement and interview. The researcher did the interview on those three subject. The interview was recorded, transcribed and coded. For the valid result, the researcher did the interview twice on each subject. Then, the triangulation was done to the data so the valid data could be analyzed for students' profile of critical thinking in algebra problem solving


Keywords


Berpikir Kritis, Masalah Aljabar

Full Text:

PDF

References


Hudojo, H. (1979). Pengembangan Kurikulum Matematika dan Pelaksanaannya di Depan Kelas. Surabaya: Usaha Nasional.

Johnson, E.B. (2002). Contextual Teaching and Learning. What It Is and Why It’s Here to stay. California: corwin Press, Inc.

Zayyadi, Moh. (2015). Critical Thinking Student of Prospective Teacher in Mathematic’s Problem Solving Based on a Different Mathematic Ability. Proceeding of Internastional Seminar Education for Nation Character Building. STKIP PGRI Tulungagung.

Appelbaum, P. (2004). “Excerpt from Critical Thinking and Learning”. An Encyclopedia for parents and Teachers. http://gargoyle.arcadia.edu/appelbaum/encyc.htm. Didownload 16-10-2014.

Brooks, J. G., & Brooks, M. G. (1993). In search of understanding: The case for constructivist classrooms. Alexandria, VA: Association of Supervision and Curriculum Development.

Amir, M. F. (2013). Profil Berpikir Kritis Mahasiswa Calon Guru dalam Memecahkan Masalah Pembuktian Geometri Ditinjau dari Perbedaan Gaya Kognitif. (Tesis Magister Pendidikan tidak Dipublikasikan). Universitas Negeri Surabaya.

Jacob, S. M and Sam, H. K. 2008. Measuring Critical Thinking In Problem Solving Through Online Discussion Forums In First Year University Mathematics.Vol1. http://www.iaeng.org/publication/IMECS2008/IMECS2008_pp816-821.pdf. Didownload 05-03-2015.




DOI: https://doi.org/10.31764/paedagoria.v8i2.61

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Universitas Muhammadiyah Mataram

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan
Fakultas Keguruan & Ilmu Pendidikan | Universitas Muhammadiyah Mataram.

_______________________________________________

 

Creative Commons License

Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan 
is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

______________________________________________

CURRENT INDEXING:

                  


 EDITORIAL OFFICE: