VALIDATION OF STEM PROJECT-BASED LEARNING MODULE FOR ELEMENTARY SCHOOL SCIENCE LEARNING

Riski Septiadevana, Norazilawati Abdullah

Abstract


Abstrak: Melalui implementasi pembelajaran STEM berbasis proyek, siswa dapat bekerja dalam kelompok untuk menyelesaikan masalah, sekaligus mengembangkan keterampilan abad ke-21. Sementara itu, modul pengajaran berfungsi sebagai panduan bagi guru, memungkinkan untuk diterapkan secara mandiri dan menyesuaikan pembelajaran STEM dengan kondisi sekolah masing-masing dan tetap dalam koridor yang tepat. Tujuan penelitian ini adalah untuk melakukan validasi modul yang telah dihasilkan pada tahap sebelumnya dengan menggunakan pendekatan Design and Development Research (DDR) agar memenuhi kriteria modul ajar STEM yang bermutu. Data diperoleh dari tujuh orang ahli di bidang pendidikan STEM, pendidikan sains, dan pendidikan dasar. Instrumen yang digunakan adalah angket yang meliputi enam dimensi atau indikator penilaian mutu validitas yang terdiri dari; tujuan pembelajaran, isi modul, format dan bahasa modul, penyajian modul, kegunaan modul, dan penilaian modul dengan jumlah butir soal yang berbeda-beda untuk setiap dimensinya. Hasil penelitian menunjukkan bahwa seluruh butir soal validitas modul memperoleh nilai presentase persetujuan ahli sebesar 87,76% dan nilai CVI rata-rata sebesar 0,985. Hal ini berarti bahwa modul baik dari segi nilai presentase maupun CVI tergolong tinggi. Meskipun demikian, diperlukan penelitian lebih lanjut untuk menilai modul tersebut, seperti melalui penilaian kegunaan modul maupun secara eksperimen.

Abstract:  Through the implementation of project-based STEM learning, students can work in groups to solve problems, while developing 21st-century skills. Meanwhile, the teaching module serves as a guide for teachers, allowing them to apply independently and adjust STEM learning to the conditions of each school and stay within the right corridor. The purpose of this study is to validate the modules that have been produced in the previous stage using Design and Development Research (DDR) approach to meet the criteria for quality STEM teaching modules. Data were obtained by seven exepert in STEM education, science education, and elementary education field. Instrumen used was questionnaire covering six dimensions or indicators of validity quality assessment consisting of; learning objectives, module content, module format and language, module presentation, module uses, and module assessment with a different number of items for each dimension. The study showed that all module validity items obtained a percentage value of expert agreement of 87.76% and an average CVI value of 0.985, This means that the validity of the module both in terms of percentage value and CVI is high. Nevertheless, further research is needed to assess the module, such as through assessing the usability of the module or experimentally.

Keywords


STEM; Project-Based Learning; Elementary Science Learning; Learning Module

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.31764/paedagoria.v16i3.30344

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Riski Septiadevana, Norazilawati Abdullah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan
Fakultas Keguruan & Ilmu Pendidikan | Universitas Muhammadiyah Mataram.

_______________________________________________

 

Creative Commons License

Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan 
is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

______________________________________________

CURRENT INDEXING:

                  

 EDITORIAL OFFICE: