ANALISIS KESULITAN BELAJAR SISWA PADA MATERI OPERASI ALJABAR BAGI SISWA KELAS VII SMP NEGERI 3 SALATIGA

Asri Dwi Kusumawati, Sutriyono Sutriyono

Abstract


Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui  kesulitan-kesulitan yang dialami siswa dalam menyelesaikan persoalan aljabar yang berkaitan dengan konsep dan prinsip, serta faktor-faktor yang menyebabkan kesulitan belajar siswa kelas VII SMP Negeri 3 Salatiga dalam mempelajari aljabar. Metode penelitian adalah kualitatif deskriptif dengan menganalisis kesulitan-kesulitan siswa dari instrumen yang diberikan. Sampel yang diambil adalah siswa kelas VII SMP Negeri 3 Salatiga dengan jumlah subjek yaitu 5 siswa. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa siswa mengalami kesulitan dalam  menyelesaikan persoalan  aljabar yang berkaitan dengan persentase penguasaan konsep 58% dan persentase penguasaan prinsip 53% yang termasuk pada kategori sedang.

 

Abstract:This study aims to determine the difficulties experienced by students in solving algebraic problems related to the concepts and principles, as well as the factors that cause difficulties in learning grade VII SMP Negeri 3 Salatiga in learning algebra. The research method is qualitative descriptive by analyzing students' difficulties from the given instrument. Samples taken are students of class VII SMP Negeri 3 Salatiga with the number of subjects ie 5 students. The results of this study indicate that students have difficulty in solving algebra problems related to the percentage of mastering the concept of 58% and the percentage mastery of 53% which is included in the medium category

Keywords


Kesulitan Belajar Operasi Aljabar

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Universitas Muhammadiyah Mataram

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

PAEDAGORIA - Jurnal Kajian, Penelitian, dan Pengembangan Kependidikan | Fakultas Keguruan & Ilmu Pendidikan | Universitas Muhammadiyah Mataram.

Email: [email protected] | Contact: 087864003847

 

Paedagoria Stats

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Paedagoria | Current Indexing: