Improving Critical Thinking Skills and Creativity of Fourth Grade Students in Social Science Using Inquiry Based Learning Model

Rosemey Ratna Purnawati, Maria Melani Ika Susanti, Maria Indarti Rustamti

Abstract


This research aims to improve the critical thinking skills and creativity of social sciences through inquiry based learning in the fourth grade students on one of the  Sleman Private Elementary Schools. This type of research is classroom action research with two cycles. Both cycles consist of two meetings. To collect the data in this research is non-test including observation and questionnaires. The research subjects were fourth grade with a total of 49 students. The initial condition showed that the score of critical thinking skills was 55,72 (fairly critcal category) and the score of creativity skills was 56,33 (fairly creative category). The results showed that the use of inquiry based learning model can improve critical and creative thinking skills. Evidenced by the increase in the score of critical thinking skills in the first cycle was 78,37 (critical category) and in the second cycle was 87,75 (very critical category). In addition, the increase in the score of creative thinking skills in the first cycle was 76,73 (creative category) and in the second cycle it was 85,92 (very creative category).

Keywords


Inquiry Based Learning; Critical Thinking; Creativity.

Full Text:

PDF

References


Anwar, M. (2015). Filsafat Pendidikan (1st ed.). Kencana.

Aribawati, D., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Kreativitas dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas 3 SD. JUSTEK| Jurnal Sains & Teknologi, 1(1), 70–75.

Deshiana, A., Amanah, N., & Lestari, S. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Gerak Melingkar pada Siswa Kelas 5 SD. Proseding Seminar Nasional Fisika Dan Aplikasinya.

Dewi, H. R., Mayasari, T., & Jeffry, H. (2017). Peningkatan Ketrampilan Berfikir Kreatif Siswa melalui Penerapan Inkuiri Terbimbing Berbasis STEM. Seminar Nasional Pendidikan Fisika 3, 20, 47–53.

Fauziah, Y. N. (2011). Analisis Kemampuan Guru dalam Mengembangkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar Kelas V pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam. Edisi Khusus, 1(2), 98–106.

Hamruni. (2012). Strategi Pembelajaran (1st ed.). Insan Madani.

Haryani, D. (2011). Pembelajaran Matematika dengan Pemecahan Masalah untuk Menumbuhkembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Prosiding Seminar Nasional Penelitian, Pendidikan Dan Penerapan MIPA, Fakultas MIPA, Universitas Negeri Yogyakarta, 14, 121–126.

Inasyah, I. (2013). Peningkatan Keterampilan Proses dan Hasil Belajar dengan Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2).

Indriyani, D., Mawardi, & Wardani, K. W. (2019). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Melalui Model Inkuiri Berbantuan Media Konkret pada Siswa Kelas 5 SD Negeri Mangunsari 05 Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Basicedu, 3(1), 27–32.

Isti, N. D., & Suryanti. (2013). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Melalui Model Pembelajaran Inkuiri Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam. Jurnal PGSD, 1(2), 1–14.

Kristianto, Y. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPA Kelas IV SD. Jurnal Mitra Pendidikan, 3(11), 1428–1443.

Liliasari. (2012). Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Sains Kimia Menuju Profesionalitas Guru. Jurnal Sekolah Pasca Sarjana UPI.

Malaka, S. (2011). 99 Tips Cerdas dan Efektif Berpikir Positif dan Berjiwa Besar (1st ed.). Araska.

Mariyaningsih, N., & Hidayati, M. (2018). Bukan Kelas Biasa (A. K. Putra (ed.); 1st ed.). Kekata Publisher.

Neka, I. K., Marhaeni, A. A. I. N., & Suastra, I. W. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Lingkungan Terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif dan Penguasaan Konsep IPA Kelas V SD Gugus VIII Kecamatan Abang. Jurnal Pendidikan Dasar Ganesha, 5(1).

Putra, R. D., Rinanto, Y., Dwiastuti, S., & Irfa, I. (2016). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa melalui Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing pada Siswa Kelas XI MIA 1 SMA Negeri Colomadu Karanganyar Tahun Pelajaran 2015 / 2016. Proceeding Biology Education Conference, 13(1), 330–334.

Rodiyana, R. (2015). Pengaruh Penerapan Strategi Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif Siswa SD. Jurnal Cakrawala Pendas, 1(1). https://doi.org/10.31949/jcp.v1i1.343

Rustini, T., & Tjandra, F. (2016). Penggunaan Model Inkuiri untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Pembelajaran IPS di SD. EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 4(2). https://doi.org/10.17509/eh.v4i2.2829

Wulandari, E., Suryanti, & Sudibyo, E. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Inkuiri Berbantuan Multimedia Interaktif untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Education And Development, 8(3), 101–105.




DOI: https://doi.org/10.31764/ijeca.v4i2.5140

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Rosemey Ratna Purnawati, Maria Melani Ika Susanti, Maria Indarti Rustamti

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

IJECA (International Journal of Education and Curriculum Application) already indexed:

            

___________________________________________________________________

  
   https://doi.org/10.31764/ijeca.

   Creative Commons License
   IJECA (International Journal of Education and Curriculum Application)
   is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 View IJECA Stats

____________________________________________________________________

 IJECA Publisher Office: