Pengembangan LKS Pemecahan Masalah Matematika Bilingual Berdasarkan Strategi Metakognitif untuk SMP Kelas VII

Hasbullah Hasbullah, Yogi Wiratomo, Eva Yuni Rahmawati

Abstract


Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan Lembar Kerja Siswa Matematika berdasarkan strategi metakognitif. Metode penelitian ini adalah penelitian pengembangan dengan menggunakan model Dick &  Carey.  Proses  penelitian  ini  dilakukan  dalam  urutan  aktivitas sebagai berikut: 1. Melakukan analisis kebutuhan, 2) menentukan tujuan instruksional umum, 3) menentukan peta kompetensi, 4) meninjau   karakteristik   dan   latar   belakang   peserta   didik,   5) menentukan tujuan instruksional yang spesifik , Penilaian, 7) menentukan strategi pembelajaran, 8) menentukan materi pembelajaran, 9) melakukan evaluasi formatif, dan terakhir 10) melaksanakan evaluasi sumatif dan difusi inovasi pembelajaran. Penelitian ini menghasilkan bahan ajar dalam bentuk Lembar Kerja Siswa

 

Abstract: This research aims to develop Mathematics Student Worksheet based on Metacognitive Strategy. This research method is research development by using model of Dick & Carey. The process of this research is conducted in order of relevance as follows: 1. analysis results, 2) understanding of general instructional goals, 3) understanding of the map, 4) understanding of the characteristics and background of learners, 5) determination of specific instructional goals, assessment, 7) determination learning strategies, 8) determining learning materials, 9) conducting formative evaluations, and finally 10) implementing summative evaluations and. This study produces teaching materials in the form of Student Worksheet.


Keywords


Lembar Kerja Siswa, Matematika, Strategi Pembelajaran, Metakognitif, Pemecahan masalah

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Universitas Muhammadiyah Mataram

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

_______________________________________________________
Jurnal Teori dan Aplikasi Matematika | JTAM

p-ISSN 2597-7512 | e-ISSN 2614-1175
Contact: [email protected] - HandPhone: 087864003847 | JTAM Stats

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

JTAM | Current Indexing:

 

View My Stats