Initiating Superior Madrasah Through Madrasah Curriculum Planning in the Era of Society 5.0
Abstract
Keywords
Full Text:
DOWNLOAD [PDF]References
Ahid, N., & Haq, F. Z. Q. (2023). Religious Education Curriculum Development: Between Islamic Boarding Schools, Schools, and Madrasahs. Al-Abshar: Journal of Islamic Education Management, 2(1), 101–118. https://doi.org/10.58223/al-abshar.v2i1.78
Al Fata, M. T., Fu’adi, I., Na’im, N., & Patoni, A. (2021). Curriculum Development Management In Increasing Student Excellence Research Context (Multisite Study at MTsN 1 Trenggalek and MTsN 2 Trenggalek). Research and Analysis Journal, 4(9), 18–24. https://doi.org/10.18535/raj/v4i09.04
Amri, K., Riyantini, S., Hasri, S., & Sohiron, S. (2022). Starategi Pengembangan Mutu dan Akreditasi Di Madrasah Dalam Menghadapi Revolusi 5.0. Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan, 5(2), 172–182. https://doi.org/10.32923/kjmp.v5i2.2509
Budiyanti, N., Aziz, A. A., Palah, P., & Mansyur, A. S. (2020). The Formulation of the Goal of Insan Kamil as a Basis for the Development of Islamic Education Curriculum. IJECA (International Journal of Education and Curriculum Application), 3(2), 81–90. https://doi.org/10.31764/ijeca.v3i2.2252
Busro, M. (2017). Siskandar. Perencanaan Dan Pengembangan Kurikulum. Yogyakarta: Media Akademi.
Dian Kurnia, W. (2022). Perencanaan Kurikulum Pendidikan Islam. At-Tazakki: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Islam Dan Humaniora, 4(2), 173–189. http://dx.doi.org/10.47006/attazakki.v4i2.13546
Evanirosa, M., Christina Bagenda, S., MH, C., Hasnawati, S. A., Annova, F., Azizah, K., Maisarah, M. P. (2022). Metode Penelitian Kepustakaan (Library Research). Media Sains Indonesia.
Hasan, M. N. (2016). Upaya Menjadikan Madrasah Sebagai Lembaga Pendidikan Unggul. Wahana Akademika: Jurnal Studi Islam dan Sosial, 2(2), 75. 10.21580/wa.v2i2.380
Hasanah, S. U., Rusdin, R., & Ubadah, U. (2022). Kurikulum Merdeka Pada Madrasah Di Era Society 5.0: Sebuah Kajian Literatur. Prosiding Kajian Islam Dan Integrasi Ilmu Di Era Society (KIIIES) 5.0, 1, 202–207.
Hasanah, U., Hakim, I. U., & Zain, Z. F. S. (2023). Islamic Education in the Society 5.0 Era: Lesson to Learn. IJECA (International Journal of Education and Curriculum Application), 6(1), 21–32. https://doi.org/10.31764/ijeca.v6i1.12151
Khoirin, D., & Hamami, T. (2021). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam 2013 Integratif Dalam Menghadapi Era Society 5.0. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 16(1), 83–94. https://doi.org/10.19105/tjpi.v16i1.4109 .
Kholiq, A. K. A. (2020). Strategi Pengembangan Lembaga Pendidikan Islam Yang Unggul. Jurnal Alasma: Media Informasi Dan Komunikasi Ilmiah, 2(1), 23–42.
Mahmud. (2011). Pemikiran pendidikan Islam (Cet. 1). Bandung: Pustaka Setia.
Mubarok, A. A., Aminah, S., Sukamto, S., Suherman, D., & Berlian, U. C. (2021). Landasan pengembangan kurikulum pendidikan di Indonesia. Jurnal Dirosah Islamiyah, 3(1), 103–125 https://doi.org/10.47467/jdi.v3i2.324 .
Noorzanah, N. (2018). Konsep Kurikulum dalam Pendidikan Islam. ITTIHAD, 15(28), 68–74. http://dx.doi.org/10.18592/ittihad.v15i28.1934 .
Nurcholiq, M. (2019). Desain Pengembangan Kurikulum Madrasah Aliyah Unggulan Di Era Revolusi Industri 4.0. journal PIWULANG, 1(2), 208. https://doi.org/10.32478/piwulang.v1i2.247
Nurdin, A., & Munir, A. (2020). Formulasi Mutu Kurikulum Madrasah Unggulan Berbasis Pesantren di Jember. Journal of Islamic Education Research, 1(3), 201–214. https://doi.org/10.35719/jier.v1i3.69
Oktapiani, M. (2019). Perencanaan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Di Indonesia. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 71–96. https://doi.org/10.34005/tahdzib.v2i1.471
Qadam, I. U. (2019). Budaya Organisasi Dalam Membentuk Karakter Generasi Khaira Ummah Di Pesantren. Konseling Edukasi: Journal Of Guidance and Counseling, 3(2). http://dx.doi.org/10.21043/konseling.v3i2.6893 .
Rahayu, K. N. S. (2021). Sinergi pendidikan menyongsong masa depan indonesia di era society 5.0. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 87–100. https://doi.org/10.55115/edukasi.v2i1.1395.
Roziqin, Z. (2019). Menggagas Perencanaan Kurikulum Sekolah Unggul. AS-SABIQUN, 1(1), 44–56. 10.36088/assabiqun.v1i1.161 .
Syafaruddin, S., & Amiruddin, A. (2017). Manajemen Kurikulum. Medan: Perdana Publishing
Uliatunida, N. (2020). Perencanaan kurikulum untuk mencapai tujuan pendidikan. Medikom| Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Dakwah, 2(1), 35–48.
Wahyudin, D. (2014). Manajemen kurikulum. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Wibawa, R. P., & Agustina, D. R. (2019). Peran pendidikan berbasis higher order thinking skills (hots) pada tingkat sekolah menengah pertama di era society 5.0 sebagai penentu kemajuan bangsa indonesia. EQUILIBRIUM: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Pembelajarannya, 7(2), 137–141 http://doi.org/10.25273/equilibrium.v7i2.4779.
Yamani, G., & Nur, M. D. M. (2022). Kesiapan Madrasah Menghadapi Era Society 5.0. Prosiding Kajian Islam Dan Integrasi Ilmu Di Era Society (KIIIES) 5.0, 1, 6–11.
Zaenul Fitri, A. (2013). Manajemen Kurikulum Pendidikan Islam dari Normatif-Filosofis. Bandung: Alfabeta.
DOI: https://doi.org/10.31764/ijeca.v6i2.15432
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Danu Sugiarto, Agus Zaenul Fitri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
IJECA (International Journal of Education and Curriculum Application) already indexed:
___________________________________________________________________
|
____________________________________________________________________
IJECA Publisher Office: