Infographic Development through Instagram to Reduce Mathematics Anxiety and Increase Student Learning Outcomes
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aldila, T., Musadad, A., & Susanto. (2019). Infografis sebagai Media Alternatif dalam Pembelajaran Sejarah bagi Siswa SMA. Andharupa Journal, 5(1).
Alfawareh, H. M., & Jusoh, S. (2017). The Use and Effects of Smartphones in Higher Education. International Journal of Interactive Mobile Technologies (IJIM), 11(6), 104-117.
Alrwele, N. S. (2017). Effects of Infographics on Student Achievement and Students' Perceptions of The Impacts of Infographics. Journal of Education and Human Development, 6(3), 104-117.
Anita, I. W. (2014). Pengaruh Kecemasan Matematika (Mathematics Anxiety) Terhadap Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMP. Infinity Journal, 3(1), 125.
Arigia, M. B., Damayanti, T., & Sani, A. (2017). Infografis Sebagai Media dalam Meningkatkan Pemahaman dan Keterlibatan Publik Bank Indonesia. Jurnal Komunikasi, 8(2), 120-133.
Arikunto, S. (2010). Metode Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Arimbawa, A., & Santyadiputra. (2018). Pengembangan Sop Berbasis Infografis Jeni-Jenis Penelitian Untuk Perkuliahan Metodologi Penelitian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 15(1).
Auliya, R. N. (2016). Kecemasan Matematika dan Pemahaman Matematis. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1), 12-22.
Bicen, H., & Beheshti, M. (2017). The Psychological Impact of Infographics in Education. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 8(4), 99-108.
Dewi, A. C., Adi, E. P., & Abidin, Z. (2021). Pengembangan Infografis Melalui Instagram Sebagai Penguatan Pemahaman Pokok Bahasan Sistem Pencernaan Manusia. JKTP (Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan), 4(2), 216-224.
Diana, P., Marethi, I., & Pamungkas, A. S. (2020). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa: Ditinjau dari Kategori Kecemasan Matematik. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 4(1), 24.
Dowker, A., Sarkar, A., & Looi, C. Y. (2016). Mathematics Anxiety: What Have We Learned in 60 Years? Frontiers in Psychology, 7 (508), 1-16. DOI : 10.3389/fpsyg.2016.00508.
Dunlap, J. C., & Lowenthal, P. R. (2016). Getting Graphic About Infographics: Design Lessons Learned from Popular Infographics. Journal of Visual Literacy, 35(1), 42-59.
Firdaus, Z., Zubaidah, S., & Sunarmi. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Monopoli IPA Materi Sistem Pencernaan Makanan untuk Siswa Kelas VIII di SMP Negeri 4 Malang. Jurnal-Online.
Fista, I. J., Putra, D. P., & Fitri, H. (2019). Pengaruh Kecemasan Matematika terhadap Kemampuan Koneksi Matematika Siswa Kelas VII MTsN 4 Pasaman Barat. JURING (Journal of Research in Mathematics Learning), 2(4), 325-332.
Hakim, A., & Ramadhan, A. (2020). Perancangan Video Infografis Siklus Hidup Nyamuk Demam Berdarah dan Cara Pencegahannya. Andharupa Journal, 6(1).
Hart, G. (2013). Effective Infographics: Telling Stories in the Technical Communication Context. Retrieved November 10, 2022, from Tech Writer Today Magazine: https://techwhirl.com/effective-infographics-telling-stories-in-the-technical-communication-context/
Hidayat, A., & Asmalah, L. (2022). Augmented Reality pada Smartphone untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Mengurangi Kecemasan Matematika. FIJESH(Fars International Journal of Education, Social Science & Humanities), 10(10), 26-34.
Hutauruk, S. P. (2020). LKP: Perancangan Infografis Sebagai Media Bantu Pembelajaran pada Blog Ruangguru Bagi Pelajar SMP dan SMA. Universitas Dinamika.
Insani, C., Hidayat, D., & Zulfan, I. (2019). Pemanfaatan Insta Story dalam Aktivitas Jurnalitstik oleh Majalah Gadis. Jurnal Kajian Jurnalisme, 3(1), 39-56.
Jayantika, I. G. (2020). Kecemasan Matematis (Math Anxiety) dilihat dari Perbedaan Gender. Seminar Nasional Pendidikan Matematika (MahaSendika) (pp. 159-163). Bali: IKIP PGRI Bali.
Kominfo. (2018). Kiat Bikin Infografis Keren dan Berkualitas. Jakarta: Kementrian Komunikasi dan Informatika Republik Indonesia.
MacQuarrie, A. (2012, July 10). Infographics in Education. Retrieved November 10, 2022, from Think Tank: http://blog.k12.com/2012/07/10/infographics-education
Mansur, & Rafiudin. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Infografis untuk Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 4(1), 37-48.
Miftah, M. N., Rizal, E., & Anwar, R. K. (2016). Pola Literasi Visual Infografer dalam Pembuatan Informasi Grafis (Infografis). Jurnal Kajian Informas & Perpustakaan, 4(1), 87-94.
Muthiadin, C., Aziz, I., Hajrah, & Alir, R. (2020). Edukasi dan Pelatihan Desain Infografis COVID-19 Bagi Siswa dan Guru SMAN 10 Makasar. JSasambo: Jurnal Abdimas (Journal of Community Service), 2(3), 153-162.
Nasution, A., & Diansyah, A. (2020). Pengembangan Media Berbentuk Infografis Dalam Pembelajaran Sejarah di Tingkat SMA. Jurnal Sekolah, 4(3), 261-266.
Novelyya, S. (2019). Pengaruh Karakter Rasa Ingin Tahu Siswa Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Sejarah di Tingkat SMA. Jurnal Sekolah, 4(2).
Nursalam. (2019). Strategi Pembelajaran Matematika. Makassar: Alauddin University Press.
Ozdamli, F., & Ozdal, H. (2018). Developing an Instructional Design for The Design of Infographics and The Evaluation of Infographic Usage in Teaching Based on Teacher and Student Opinions. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(4), 1197-1219.
Ozdamli, F., Kocakoyun, S., Sahin, T., & Akdag, S. (2016). Statistical Reasoning of Impact of Infographics on Education. Procedia Computer Science, 370-377.
Puspitorini, Subali, & Jumadi. (2014). Penggunaan Media Komik dalam Pembelajaran IPA untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Kognitif dan Afektif. Cakrawala Pendidikan, 33(3), 413-420.
Richardson, F. C., & Suinn, R. M. (1972). The Mathematics Anxiety Rating Scala: Psychometric Data. Journal of Counseling Psychology, 19(6), 551-554.
Rokhmawati, S., & Mastuti, H. (2018). Penggunaan Instagram Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Inggris. Media Penelitian Pendidikan: Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan dan Pengajaran, 12(2), 196-203.
Sadiman, A. S. (2008). Media Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Santoso, E. (2021). Kecemasan Matematis: What and How? Indonesian Journal of Education and Humanity, 1(1), 1-8.
Sari, R., & Siswono, T. (2020). The Development of Mathematic Learning Media Based on Social Media In Instagram on Circle Mathematic In Junior High School. MATHEdunesa, 9(1).
Supriatna, A., & Zulkarnaen, R. (2019). Studi Kasus Tingkat Kecemasan Matematis Siswa SMA. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (pp. 730-735). Karawang: Universitas Singaperbangsa.
Suren, N., & Kandemir, M. A. (2020). The Effect of Mathematics Anxiety and Motivation on Students' Mathematics Achievement. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology (IJEMST), 8(3), 190-218.
Suyatna, A., Anggraini, D., Agustina, D., & Widyastuti, D. (2017). The Role of Visual Representation in Physics Learning: Dynamic Versus Static Visualization. Journal of Physics: Conference Series, 1-6.
TGS. (2023, 02 03). Indonesian Sosial Media Statistics 2022 Most Popular Platform. Retrieved from The Global Statististic: https://www.theglobalstatistics.com/
Tobias, S., & Weissbrod, C. (1980). Anxiety and Mathematics: An update. Harvard Educational Review, 50(1), 63-70.
Tobing, M. (2017). Pengembangan Media Infografis pada Materi Pemanasan Global Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di SMA Negeri 19 Surabaya. Inovasi Pendidikan Fisika, 6(3).
Trianto. (2011). Desain Pengembangan Pembelajaran Tematik: Bagi Anak Usia Dini TK/RA dan Anak Usia Kelas Awal SD/MI. Jakarta: Kencana.
Ulya, H., & Rahayu, R. (2017). Pembelajaran Etnomatematika untuk Menurunkan Kecemasan Matematika. Jurnal Mercumatika: Jurnal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika, 2(2), 16-23.
Umami, M., Utomo, S., & Ashadi, A. (2016). Pengaruh Media Infografis dan Poster pada Pembelajaran Joyful Learning Terhadap Prestasi Belajar Siswa Ditinjau dari Kemampuan Logika pada Materi Pokok Kesetimbangan Kimia Kelas XI IPA Semester Gasal SMA Negeri Gondangrejo Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan kimia Universitas Sebelas Maret, 5(3), 9-17.
Veygid, A., Aziz, S. M., & SR, W. (2020). Analisis Fitur dalam Aplikasi Instagram sebagai Media Pembelajaran Online Mata Pelajaran Biologi untuk Siswa Sekolah Menengah Atas. ALVEOLI: Jurnal Pendidikan Biologi, 1(1), 39-48.
Wulandari, V., Abidin, Z., & Praherdhiono, H. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran E-Book Infografis Sebagai Penguatan Kognitif Siswa X MIA. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(1), 37-44.
Zhang, L. (2013). Mobile Phone Technology Engagement in EFL Classroom. International Conference on Software Engineering and Computer Science (pp. 171-174). Beijing: Beijing Wuzi University.
DOI: https://doi.org/10.31764/jtam.v7i2.12512
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Arika Sari, Dina Octaria, Rahma Siska Utari, Somakim, Cecil Hiltrimartin, Yusuf Hartono, Darmawijoyo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
_______________________________________________
JTAM already indexing:
_______________________________________________
JTAM (Jurnal Teori dan Aplikasi Matematika) |
_______________________________________________
_______________________________________________
JTAM (Jurnal Teori dan Aplikasi Matematika) Editorial Office: